• Home Slider01

Marbach waterstof fietsE-bikes hebben doorgaans een accu, maar een nieuwe elektrische fiets van een ondernemer uit de Duitse stad Marbach rijdt op waterstof. Het voertuig hoeft niet getankt te worden. Met een electrolyser, zo groot als een oude desktop-computer, produceert de eigenaar de nodige waterstof zelf. Hoge druk is niet nodig, het gas wordt opgeslagen in metaalhydride.

“De productie van batterijen voor fietsen is energie-intensief en daardoor schadelijk voor het klimaat. En er zijn zeldzame grondstoffen als lithium, kobalt en zeldzame aardmetalen nodig. Een e-bike op waterstof zou een alternatief kunnen zijn”, zegt David Wang, directeur van het bedrijf Wandaa uit Marbach (foto).  Hij verkoopt een e-bike waarbij de waterstof niet getankt hoeft te worden maar thuis kan worden opgewekt.

“Fietsen naar het benzinestation zou onpraktisch zijn”, zegt Wang op de regionale omroep SWR. “Zeker als je waterstof wilt tanken. Daarom bied ik de waterstoffietsen aan, samen met een apparaat ter grootte van een computer, om zelf waterstof op te wekken.” Om het systeem aan te tonen giet hij 200 milliliter gedestilleerd water in een bekerglas en drukt vervolgens op een knop. Vijf uur later heeft de machine het water afgebroken tot waterstof en zuurstof via elektrolyse. Vervolgens haalt Wang het volledig gevulde waterstofpatroon uit het achterste deel van de waterstofgenerator en bevestigt deze aan de fiets - op een plek waar normaal gesproken een fietsflessenhouder staat. Van daaruit wordt de brandstofcel gevoed met waterstof, die op zijn beurt de elektriciteit voor de elektromotor levert.

Volgens de fabrikant is de inhoud voldoende voor een afstand van zo'n 50 kilometer, elke extra waterstoffles voegt nog eens 50 kilometer toe. Eén fles weegt ongeveer twee kilogram, waarin waterstof gebonden is aan metaal. Dit betekent dat de fles veilig is en niet kan ontploffen. “Voor de productie van waterstof is elektrische energie nodig, net als voor een fietsaccu. 1,3 kilowattuur per fles”, zegt David Wang, die adviseert om de elektriciteit zelf te produceren, bijvoorbeeld met zonnepanelen.

De waterstoffiets komt uit China. "Hij wordt daar al twee tot drie jaar in serie geproduceerd, honderdduizenden fietsen per jaar", beweert de ondernemer. 

Inmiddels heeft de Universiteit van Esslingen de eerste waterstoffiets besteld. Walter Czarnetzki is hoogleraar aan de Universiteit van Esslingen. Als hoofd van het Instituut voor Duurzame Energietechnologie en Mobiliteit heeft hij veel ervaring met voertuigen op waterstof. De waterstoffiets fascineert de waterstofexpert. “We hebben inmiddels een fiets besteld, voornamelijk voor onderzoeksdoeleinden.” Hij vindt de huidige verkoopprijs van bijna 4.000 euro voor een e-bike plus waterstofgenerator redelijk. 

De eerste retailer die de fiets gaat leveren is inmiddels gestrikt. Het is geen fietsenwinkel, maar een leverancier van terrasoverkappingen.  Eigenaar Heinz-Jürgen Sahm zag de waterstofaangedreven e-bike voor het eerst op de vakbeurs Solar Solutions in Düsseldorf. Hij was meteen onder de indruk en vindt het concept vernieuwend. Daarom wil hij de waterstof-e-bike samen met zijn terrasoverkappingen aan het begin van het seizoen in het voorjaar aanbieden. “Klanten kopen steeds vaker daken met geïntegreerde zonnecellen en kunnen de zonne-energie die ze zelf opwekken vervolgens gebruiken om waterstof voor hun fietsen te produceren. Dat lijkt mij een mooie combinatie.”

Lees ook: bouw-van-nieuwe-fabriek-voor-groene-waterstof-in-zwolle-gestart

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen