• Home Slider01

Werkendam H2Barge2 waterstofNederland heeft er weer een nieuw emissievrij binnenvaartschip bij. In Werkendam is afgelopen week de H2Barge2 in gebruik genomen. Het schip voer de afgelopen decennia onder de naam ‘FPS Waal’ met een dieselmotor over de Nederlandse wateren. Na een ombouwperiode van een half jaar, op de werf van Holland Shipyards Group in Werkendam, wordt het schip nu voortgestuwd door elektromotoren die de stroom krijgen uit brandstofcellen en waterstof.

De zes brandstofcellen van het type Ballard FCwave leveren het schip een capaciteit van 1,2 MW. De H2Barge2 van 110 meter lengte gaat daarmee varen op de rivier de Rijn tussen de Nederlandse havenstad Rotterdam en Duisburg in Duitsland. Dat het schip veel CO2-uitstoot gaat besparen staat vast. Eigenaar Future Proof Shipping verwacht ergens tussen de 2000 en 3000 ton CO2 per jaar.

Lees ook: voor-parker-hannifin-wordt-de-waterstof-productlijn-steeds-belangrijker

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen