• Home Slider01

Titisee trein waterstofDe nieuwe trein op waterstof van Siemens Mobility wordt de komende weken getest in het Zwarte Woud. Het voertuig dat samen met Deutsche Bahn wordt ontwikkeld wordt in praktijk getest op het traject tussen Titisee en Schluchsee en nabij Tübingen. Vanaf maart gaat de trein ook rijden tussen Tübingen en Sigmaringen.  De waterstoftreinen vervangen op termijn de dieseltreinen op trajecten die niet beschikken over een bovenleiding, maar waar wel emissievrij moet worden gereden.

Siemens kiest voor het Zwarte Woud vanwege de winterse omstandigheden. “Door de lage temperaturen in de winter en de hoge ligging is het zuidelijk deel van het Zwarte Woud ideaal voor deze testritten. Want ook onder winterse omstandigheden moet de ‘Mireo Plus H’ betrouwbaar kunnen rijden”, meldt een woordvoerster van het bedrijf.  “Hetzelfde geldt voor de naderende zomermaanden. In de zomer moet duidelijk worden hoe efficiënt de voertuigen zijn, ook bij hoge temperaturen. Het is ook interessant om te zien hoe hoog het waterstofverbruik is onder verschillende omstandigheden.” De waterstoftrein wordt de komende negen maanden in praktijk getest, de ritten vinden plaats zonder passagiers.

Siemens Mobility ontwikkelt samen met Deutsche Bahn een waterstoftrein genaamd “Mireo Plus H”. Eerder is gemeld dat het voertuig een actieradius heeft van 800 km en snelheden kan halen tot 160 km/u. Opvallend is het voertuig niet. De trein lijkt veel op de huidige treinen, maar heeft wel een groot blauw logo met ‘H2’.  

De in Tübingen opgezette tankinfrastructuur van DB Energie zal de benodigde waterstof leveren voor de periode van de testfase.

Lees ook: nieuwe-hybride-van-honda-cr-v-krijgt-batterijpakket-en-brandstofcel

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen