• Home Slider01

Australië Toyota Tundra waterstofDiverse media in Australië melden dat Toyota Australia samenwerkt met Tundra-conversiepartner Walkinshaw aan een pick-up op waterstof. Het zou gaan om een zeer geheim testprogramma. Het is niet voor het eerst dat Toyota voertuigen op waterstof test in Australië. Bijzonder is wel dat het dit keer niet gaat over een elektrische wagen met een brandstofcel, maar om een voertuig met een waterstofverbrandingsmotor.

De zogenaamde Pick-up Hydrogen HiAce wordt aangedreven door dezelfde twin-turbo 3,5-liter V6-benzinemotor die wordt aangetroffen in een verscheidenheid aan Toyota- en Lexus-modellen over de hele wereld. In de HiAce zijn het vermogen en koppel beperkt tot respectievelijk een bescheiden 120 kW en 354 Nm – vergeleken met 290 kW/650 Nm in de krachtige versie van de niet-hybride i-FORCE die in de toendra werd gebruikt.

Gevraagd naar het waterstof-ICE-programma met de Tundra in Australië, laat een woordvoerder van Toyota Australia weten: “Toyota onderzoekt altijd vele mogelijkheden, maar we geven geen commentaar op speculaties over voertuigontwikkelingsprogramma’s.”

Bij de lancering van het Hydrogen HiAce-programma afgelopen november vertelde Toyota's mondiale president van waterstofprojecten, Mitsumasa Yamagata, aan de autobranche dat voertuigen zoals Tundra, HiLux en LandCruiser bij uitstek geschikt zijn voor de ultra-lage-emissietechnologie als een verbrandingsmotor, die wordt gezien als een betaalbaarder en minder complex alternatief dan de brandstofcel.”

De vice-president van verkoop, marketing en franchiseactiviteiten van Toyota Australia, Sean Hanley, benadrukte ook het belang van het aanbieden van bredere oplossingen dan alleen batterij-elektrische aandrijflijnen om de CO2-uitstoot te helpen verminderen nu diesel langzaam wordt uitgefaseerd. “BEV’s zullen geschikt zijn voor een groep mensen en sommige landen zullen ze een stuk sneller adopteren omdat het daar werkt. Maar als je wilt dat het voertuig 700 kilometer aflegt en drieënhalve ton trekt, is dat een andere zaak. Daarom gaan we de autokopers de keuze geven. De waterstofverbrandingsmotor is een mooi emissievrij alternatief voor een betaalbare prijs.”

De auto is niet 100% CO2-neutraal, maar wel 99,8 procent. 0,2 procent uitstoot komt door de smeeroliën in het verbrandingsproces.

Lees ook: china-zeer-krachtige-rangeerlocomotief-op-waterstof-trekt-105-wagons-met-kolen

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen