• Home Slider01

Bologna Tper busTper, het bedrijf dat het openbaar vervoer in de Italiaanse stad Bologna verzorgt, beschikt binnen enkele jaren over de grootste vloot waterstofbussen van Europa. Met een bedrag van 93 miljoen euro, beschikbaar gesteld door de Europese Unie en afkomstig uit het Corona Herstelfonds, worden 127 nieuwe stadsbussen met een brandstofcel aangeschaft. De lucht boven Bologna moet daardoor een helderder worden, maar in de plannen zitten nog veel ondoorzichtigheid.

Het is een zeer ambitieus project van bisbedrijf Tper. Het bedrijf zegt klaar te zijn om tegen 2026 127 voertuigen op de weg te hebben, de eerste al eind dit jaar, dankzij een lening van 93 miljoen euro uit het National Recovery and Resilience Plan (Pnrr) deels gefiniancierd door de Europese Unie. Maar waterstof is nog steeds een zeer veelbelovende en complexe technologie die volgens verschillende wetenschappers een aantal onzekerheden met zich meebrengt.

“Het type bus dat in het openbaar vervoer in Bologna zal worden gebruikt is 12 meter met full-cell technologie”, legt directeur van Tper Paolo Paolillo uit. “De waterstof wordt aan boord opgeslagen in hogedrukcilinders onder 350 bar. De bussen stoten alleen waterdamp uit. De voertuigen worden ingezet in Bologna en de voorsteden om de laatst overgebleven dieselvoertuigen en een deel van de methaanvoertuigen te vervangen. We kiezen daarbij voor de langere afstanden die onze batterij-electrische bussen niet kunnen overbruggen.”

Dankzij andere nationale subsidie zal de waterstofvloot straks in totaal 157 voertuigen tellen en 12% van de totale vloot uitmaken. Het project kreeg al de nodige lof van minister van Milieu Gilberto Pichetto Fratin : “We zetten op nationaal niveau veel in op waterstof”, zei hij tijdens een verkiezingsbezoek aan de stad. Het vervoersbedrijf Tper voert al jaren een beleid dat er voor heeft gezorgd dat het wagenpark van het ov-bedrijf tot de minst vervuilende van alle Italiaanse metropolen behoort. Het bedrijf is met een mix van waterstof en batterij-electrisch hard op weg om in 2030 CO2-vrij te zijn.

De door Tper uitgeschreven aanbesteding voor het aankopen van bussen werd gewonnen door Solaris Bus&Coach, een wereldwijde busproductiegigant die de 127 nieuwe bussen gaat leveren. Een bus op waterstof kost 600-duizend euro. De wereldwijde Wolftank-groep zorgt dat bij de stadsdepots tankstations komen en dat bij de garage Due Madonnas en bij Ferrara modulaire waterstofproductielokaties komen te staan. De gezamenlijke investering bedraagt hiervoor 15,5 miljoen. Het bedrijf meldt dat een kilo waterstof tussen de 5 en 10 euro gaat kosten en dat de bussen daar 14 kilometer op kunnen rijden.

Hoewel de uitstoot 'op locatie' nul is, roept het gebruik van waterstof in het transport twijfels en kritiek op van onderzoekers, die de daadwerkelijke duurzaamheid van de gehele toeleveringsketen vanaf het begin in twijfel trekken. Ongeveer 40 kilometer van het hoofdkantoor van Tper, in een ongebruikt gebied bij Modena, zal een nieuw productiecentrum worden gebouwd dat tot 400 ton waterstof per jaar zal kunnen leveren. Deze ‘Hydrogen Valley’ beheerd door Hera en Snam zal worden aangedreven door een fotovoltaïsch systeem van 6 megawatt en zal ‘groene’ waterstof produceren via electrolyse.

Een mogelijkheid waarvoor busbedrijf Tper al interesse heeft getoond. Het lijkt een perfecte combinatie, althans op papier. Maar voor Nicola Armaroli , onderzoeksdirecteur van de National Research Council, is het juist een twijfelachtige oplossing: “Het zal nooit genoeg waterstof produceren voor de nieuwe vloot van 127 bussen.” Ter ondersteuning van zijn proefschrift levert Armaroli een reeks gegevens. Als het verbruik van een bus 10 kilo waterstof per honderd kilometer bedraagt, en het gemiddelde dagelijkse aantal kilometers 500 bedraagt, heeft de Tper-vloot jaarlijks ruim 2300 ton waterstof nodig om te kunnen rijden. Zoveel wordt bij lange na niet geproduceerd in Modena. En bij de Eni-fabriek in Ravenna, waar waterstofproductie zou kunnen plaatsvinden door het verbruiken van fossiele brandstoffen, is de waterstof allesbehalve groen.

Directeur Paolillo van Tper vindt de verbruikscijfers waarmee Armaroli rekent veel te hoog: "Het dagelijkse verbruik van waterstof zal veel minder zijn. Met de Bolognese fabriek bij het Due Madonne-depot streven we ernaar om minimaal 70% van de waterstofbehoefte te produceren."  

Onderzoeker Armaroli heeft meer twijfels. Volgens hem gaat het transport naar Bologna plaatsvinden met buizentrailers. “Daarvoor zijn minimaal tien vrachtbewegingen per dag nodig. Deze vrachtwagens stoten veel schadelijke emissie uit. Ook dat is onwenselijk”

Of de inzet van in totaal 157 waterstofbussen in Bologna een succes gaan worden en of de Europese subsidie goed is besteedt, zal de komende jaren moeten blijken.

Lees ook: duitsland-belangrijke-trans-europa-naturgas-pipeline-wordt-omgebouwd-naar-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen