• Home Slider01

China rangeerlocomotief waterstofChina's eerste krachtige waterstofaangedreven rangeerlocomotief, ontwikkeld door CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. en China Energy Group, heeft voor het eerst een laadtest van 10.000 ton voltooid. De mijlpaal werd voltooid op Sidaoliu Station aan de Bazhun-lijn van de Xinshuo-spoorweg. Van hieruit werd met de waterstoflocomotief 105 wagons met kolen over 2 kilometer met constante snelheid gesleept. In een tijdsbestek van 165 minuten werd 40 kilogram waterstof verbruikt. Daarmee markeerde de locomotief een belangrijke doorbraak in de marktgerichte toepassing van waterstofkracht op de Chinese zware-afstandsspoorwegen.

De locomotief op waterstof is uitgerust met een brandstofcel en een lithiumbatterij. Het voertuig heeft een maximaal vermogen van 2.400 kilowatt en een ontwerpsnelheid van 100 kilometer per uur. Met een maximale starttrekkracht van 560 kN heeft de locomotief een draagvermogen van 10.000 ton op vlakke lijn en een draagvermogen van 5.000 ton op een helling van 4%. De locomotief heeft een modulair, gestandaardiseerd en universeel ontwerp.

Met de succesvolle test van de tractie- en uitrustingsassemblage van de locomotief, is de tweede fase van de test voor China's eerste krachtige rangeerlocomotief op waterstofenergie voltooid. Dit is een mijlpaal in het proces van fossiele trelvoertuigen naar 100% emissievrij.

Foto: de rangeerlocomotief laadt kolen op lage en constante snelheid op Sidaoliu Station

Lees ook: nederland-grootste-waterstof-fabriek-van-europa-krijgt-vorm-in-rotterdam

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen