• Home Slider01

Powercell retro schip waterstofWaterstofbrandstofceltechnologiebedrijf PowerCell heeft een order ontvangen van offshore dienstverlener OS Energy, voor de levering van twee 100 kW brandstofcelsystemen. De brandstofcellen zijn bestemd voor het onderzoeksschip  Prince Madog (foto), mede-eigendom van de Britse Universiteit van Bangor, dat in de toekomst grotendeels emissievrij gaat varen. Het retrofitten gaat 6,5 miljoen euro kosten.

De Prince Madog  krijgt voor dat bedrag een waterstof-elektrisch hybride voortstuwingssysteem. De retrofitwerkzaamheden moeten begin 2025 voltooid zijn, met een demonstratie gepland voor maart 2025. De verwachting is dat de uitstoot van het schip met ongeveer 60% zal worden verminderd. Waterstofbedrijf PowerCell meldt dat de order een aanzienlijke uitbreiding betekent van het aanbod van het bedrijf in het segment van kleinere commerciële en pleziervaartuigen, inclusief zowel retrofits als nieuwbouw, en laat zien dat de technologie klaar is voor bredere toepassing.

“Terwijl de grote zeeschepen die nieuwe brandstoffen nodig zullen hebben ongeveer 85% van de CO2-voetafdruk van de maritieme industrie uitmaken, is de overige 15% nu klaar om koolstofarm te worden door middel van brandstofcellen” meldt een woordvoerder van PowerCell. “Volgens de Internationale Maritieme Organisatie vertegenwoordigt 15% van de kleinere shortsea-schepen nog steeds een jaarlijkse uitstoot van ongeveer 150 miljoen ton CO2-uitstoot”,

Richard Berkling, CEO van PowerCell in Zweden is blij met de opdracht: “We zijn er trots op voorop te lopen op het gebied van duurzame maritieme technologie. Onze scheepsbrandstofcelsystemen bieden verschillende voordelen ten opzichte van traditionele dieselgeneratorsets, waaronder nul-emissie, stille werking en uitzonderlijke betrouwbaarheid. Bovendien heeft ons 100 kW maritieme brandstofcelsysteem dezelfde voetafdruk als conventionele oplossingen, waardoor een naadloze integratie in bestaande scheepsontwerpen wordt gegarandeerd. Deze voordelen zijn van cruciaal belang nu de sector op weg is naar groenere en efficiëntere oplossingen.”

Martin Nuernberg, Managing Director van OS Energy, VK, is ook enthousiast over de nieuwe stap: “We zijn verheugd om samen te werken met PowerCell, een leider op het gebied van brandstofceltechnologie, om de Prins Madog uit te rusten met de nieuwste voortstuwingssystemen voor schepen. Deze order is een cruciale stap in ons streven naar innovatie en verantwoordelijkheid voor het milieu, en toont het potentieel van waterstoftechnologie bij het transformeren van de maritieme industrie.”

Het project wordt financieel ondersteund door het Britse ministerie van Transport als onderdeel van de Clean Maritime Demonstration Competition Round 3 (CMDC3) – uitgevoerd in samenwerking met Innovate UK.

Lees ook: oostenrijk-uit-onderzoek-blijkt-dat-risico-van-waterstofincidenten-in-tunnels-klein-is

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen