• Home Slider01

Amsterdam Feadship Gates waterstofFeadship, de Nederlandse bouwer van zeer luxe scheepsjachten, heeft het schip ‘Feadship project 821’ dat vaart op waterstof vlak na de afbouw alweer in de verkoop staan. Dat is opmerkelijk, want het bedrijf bouwt alleen zeer luxe jachten op bestelling. Het superjacht is de grootste die het bedrijf ooit gebouwd heeft en vaart zeer milieuvriendelijk op vloeibare groene waterstof.

De lancering van Feadship Project 821 ging niet ongemerkt voorbij. Niet vreemd, want dit is het grootste jacht dat ooit in Nederland gebouwd is. En dan vaart het schip ook nog eens op waterstof. Hoewel de jachtbouwer nooit informatie deelt over haar klanten, wordt volop gespeculeerd dat Bill Gates van Microsoft de eigenaar is. Maar waarom wil hij alweer van het schip, dat na verluid 600-miljoen euro heeft gekost, af? Farouk Nefzi, CMO van Feadship, houdt het op ‘prive’-omstandigheden.

Het Feadship Project 821 is wereldwijd het grootste plezierjacht dat op waterstof vaart. “Het doel was om een ​​nieuwe, schone technologie te ontwikkelen, niet alleen voor dit project, maar voor de hele wereld”, zegt Jan-Bart Verkuyl, Feadship Director/CEO Royal Van Lent Shipyard. De lengte van het jacht – meer dan 100 meter – maakte het een goede kandidaat om pure groene waterstof als brandstof te gebruiken”. Wanneer waterstof in een brandstofcel wordt gebruikt, zijn de enige bijproducten elektriciteit en water in de vorm van stoom.

Verkuyl denkt dat brandstofcellen de komende jaren een belangrijke rol zullen spelen voor jachten vanwege de superieure efficiëntie, lage deeltjesemissies en de stille motoren. “We hebben nu aangetoond dat cryogene opslag van vloeibare waterstof in het ruim van een superjacht een haalbare oplossing is. Toekomstige innovaties op het gebied van brandstofcellen komen er nog aan. Voor Feadship komt het erop neer dat het koolstofvrij maken van het upstream-proces de hoogste prioriteit verdient.”

Vanaf het begin was een van de grootste hindernissen het ontwikkelen van een compleet nieuwe manier om gecomprimeerde vloeibare waterstof benedendeks op te slaan bij -253°C.  Waterstof is licht: één kubieke meter vloeibare waterstof weegt 70 kg, tegenover ongeveer 800 kg per kubieke meter niet-fossiele, dieselequivalente brandstof (HVO of e-diesel). Voor een veilige opslag op een schip is echter een dubbelwandige cryogene opslagtank nodig. Samen kost het acht tot tien keer meer ruimte om waterstof op te slaan dan het energie-equivalent in dieselbrandstof.

In totaal is er 92m3 (ongeveer 4 ton) waterstof aan boord. Zestien brandstofcellen zorgen voor de totale energievoorziening. De scheepsbouwer heeft het schip met vier meter moeten verlengen om alle H2-systemen een plekje te kunnen geven.

Naar de reden dat het superjacht inmiddels alweer te koop staat blijft het gissen. In de scheepsbranche wordt gefluisterd dat het met de maximale waterstofvoorraad aan boord niet de wereldzeeën kan oversteken. En dat vinden zelfs milieuvriendelijke miljardairs bezwaarlijk.

Lees ook: nederland-watersportevent-dutch-water-week-in-almere-draait-op-waterstof 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen