• Home Slider01

Vliegen op waterstofWaterstof wordt gezien als een van de oplossingen om vliegen emissievrij te maken. Startups als ZeroAvia, Universal Hydrogen en H2FLY voeren onderling strijd om de omvang van waterstofvliegtuigen snel op te schalen. Voorlopig staat de teller op maximaal enkele tientallen passagiers. Maar ook Boeing en Airbus onderzoeken vliegen op H2.

De waterstof kan worden verbrand in een straalmotor of een ander soort verbrandingsmotor, of kan worden gebruikt om via ​​brandstofcel elektriciteit op te wekken om een ​​elektrische voortstuwing aan te drijven. Waterstof kan niet worden opgeslagen in een traditionele kerosineopslagplaats in de vleugels. In plaats daarvan moeten de waterstoftanks in de romp worden ondergebracht. McKinsey & Company voorspelt dat waterstofvliegtuigen over ruim 15 jaar op de markt zullen gaan komen en tot 2050 zullen worden opgeschaald.

De lage volumetrische energiedichtheid van waterstof levert uitdagingen op bij het ontwerpen van een vliegtuig, waarbij gewicht en blootgesteld oppervlak van cruciaal belang zijn. Om de afmetingen van de tanks te verkleinen zal waarschijnlijk vloeibare waterstof worden gebruikt, waarvoor cryogene brandstoftanks nodig zijn. Het volume en de luchtweerstand van het vliegtuig zullen enigszins worden vergroot door grotere brandstoftanks.

Een grotere romp zorgt voor meer huidwrijvingsweerstand. Het extra gewicht van de geïsoleerde tanks wordt gecompenseerd door het flink lagere brandstofgewicht van vloeibare waterstof. In gasvorm wordt waterstof in de toekomst waarschijnlijk gebruikt voor korte afstanden. Vloeibare waterstof kan worden gebruikt voor langeafstandsvliegtuigen.

Vliegen op waterstof is niet nieuw, maar zelfs al bijna 70 jaar oud. In februari 1957 vloog een Martin B-57 B, van de onderzoekers van het Amerikaanse NACA, 20 minuten op waterstof.  In een van de twee Wright J65- motoren werd waterstof ingevoerd, in plaats van de gebruikelijke vliegtuigbrandstof. Dit was een absolute wereldprimeur. Op 15 april 1988 vloog de Tu-155 (foto) voor het eerst als een experimenteel vliegtuig op waterstof. Het model was een aangepaste Tu-154.

Lees ook: duitsland-overheid-stimuleer-waterstofontwikkelingen-met-wet-versnelling-waterstof

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen