• Home Slider01

Delft ecorunner 2024 waterstofEen prachtige prestatie van het Eco-Runner Team Delft. De zeer efficiënte waterstofauto van de studenten van de Technische Universiteit heeft op slechts 1,45 kilogram waterstof 1273 kilometer afgelegd. De 25 studenten werkten negen maanden aan het H2-voertuig dat goedgekeurd werd om de openbare weg op te mogen. Er werd uiteindelijk aan 1301 eisen voldaan en dat leverde een  officieel nummerbord op. 

Vanaf september 2023 heeft het team gewerkt aan de Eco-Runner XIV. De groep studenten vertrok op maandag 17 juni voor de wereldrecordpoging naar Friesland. Daar is geprobeerd het huidige record, de 1360 kilometer van Toyota, te verslaan. De tank van de Eco-Runner XIV was met 1,45 kilogram waterstof gevuld. Het team reed daarbij over de openbare weg om zo veel mogelijk kilometers af te leggen. Dwars door het Friese landschap passeerde de auto continu fietsers, koeien en schapen langs de wegen van de beroemde Elfstedentocht. In totaal is het studententeam zeven dagen bezig geweest om de tank over 1273 kilometer leeg te rijden. Dat is meer dan van Delft naar Milaan. Het team verwachtte de tank sneller leeg te rijden, maar vanwege weersomstandigheden en technische uitdagingen duurde dit uiteindelijk langer. Op 24 juni om 18.46 uur was de tank dan eindelijk leeg.


Ondanks de geweldige prestatie vinden de studenten het een teleurstelling dat de wereldrecordpoging niet is gelukt: “‘Natuurlijk balen we, maar we zijn wel enorm trots op onze prestatie. We hebben zelf in slechts negen maanden een waterstofauto gebouwd en deze ook nog eens voor het eerst officieel voor de openbare weg laten registreren”, meldt Electronics Engineer Nick Jonckers Newton. Toch zaten de studenten behoorlijk dichtbij het wereldrecord: “Met de 1273 kilometer komen we toch bizar dichtbij. En wie weet zie je de Eco-Runner binnenkort bij het stoplicht”, aldus Sten de Roon, Chief Powertrain & Electronics.


Dit jaar wilde het 14e team het dubbel aanpakken: niet enkel de efficiëntste zijn, maar ook nog eens een voertuig bouwen dat op de openbare weg mag rijden. Het team heeft gezocht naar de perfecte balans tussen veiligheid en efficiëntie. De Eco-Runner van 2024 ziet er daarom net wat anders uit dan zijn voorgangers, omdat er rekening moet worden gehouden met de eisen van de RDW. Voor het eerst heeft de auto zijspiegels, een ontwaseming systeem, een handrem, een stuurslot en natuurlijk het nummerbord. Daarnaast moesten de lampen feller zijn met verschillende standen, de ramen groter en moest de auto bij een gewoon waterstoftankstation bijgetankt kunnen

“De route van de Elfstedentocht is niet voor niets gekozen”, zegt Operations Manager Julie den Dekker. Door deze route te rijden met een super efficiënte waterstofauto die door de RDW gekeurd is, wil het team laten zien wat de potentie van waterstof is in de energietransitie en dat het tijd is om de overstap te maken naar duurzame brandstoffen.

Lees ook: belgie-vil-en-dhl-testen-mulag-h2-bagage-trekker-en-waterstoftankstation-op-brussel-airport

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen