De ervaring met 15 bussen op waterstof is de regio Aberdeen, in het noorden van Schotland, goed bevallen. De bussen zijn de afgelopen jaren ingezet om passagiers emissieloos binnen het gebied te verplaatsen en zijn mede mogelijk gemaakt door het Europese subsidieproject JIVE1. In het centrum van de Schotse plaats is een waterstoftankstation geplaatst. Nu JIVE1 ten einde loopt is het tijd voor een evaluatie. De initiatiefnemers zijn tevreden, het vervoersbedrijf heeft besloten om 10 extra bussen aan te schaffen. De gemeente gaat een waterstofhub voor nog meer voertuigen te realiseren.
De 15 waterstofbussen rijden in Aberdeen sinds januari 2021. In totaal hebben ze inmiddels 2.150.927 kilometer afgelegd. Het waterstofverbruik is relatief laag, de bussen verbruiken 6,29 kilo H2 per 100 km.
De algemene doelstellingen van de projecten JIVE1 en JIVE 2 zijn om Europa-breed de aankoopprijs van bussen op waterstof te laten dalen tot 625.000 tot 650.000 euro door schaalvoordelen bij de productie. Samen met de bussen komen er door heel Europa meerdere H2-tankstations met hoge capaciteit. De tankstations moeten zeer betrouwbaar zijn om de uitval van de bussen te minimaliseren. Uiteindelijk moet worden aangetoond dat bussen met een brandstofcel een volwaardig alternatief zijn van bussen op fossiele brandstof.
In Aberdeen zijn de partners na enkele jaren zeer tevreden. De 15 bestaande FC-bussen blijven rijden, daarnaast worden er nog 10 nieuwe waterstofbussen aangeschaft. En er komt een nieuwe waterstofhub. BP Aberdeen Hydrogen Energy Limited – de joint venture tussen bp en de gemeenteraad van Aberdeen – heeft aangekondigd dat het definitieve investeringsbesluit hiervoor is genomen. Dit ondersteunt de ambities van de regio op het gebied van energietransitie en haar streven om een leider te worden op het gebied van koolstofarme energie.
Het geplande knooppunt zal bestaan uit een waterstofproductie-, opslag- en distributiefaciliteit aan Hareness Road in Aberdeen. De faciliteit zal worden aangedreven door elektriciteit die wordt opgewekt door een zonnepark dat op de voormalige vuilstortplaats van Ness wordt geïnstalleerd.
Raadslid Ian Yuill, co-leider van de gemeenteraad van Aberdeen, is enthousiast over deze nieuwe ontwikkeling: "Deze investering door de raad en bp is een belangrijke stap in de richting van de realisatie van het Aberdeen Hydrogen Hub-project. Aberdeen is een leider onder steden in het op de markt brengen van waterstof voor openbaar vervoer. Dit project staat centraal in onze visie om het aanbod en de vraag naar waterstof als brandstof te vergroten ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen van de stad."
Raadslid Christian Allard, co-leider van de gemeenteraad van Aberdeen, voegde toe: " Wie had gedacht dat we een zonnepark zouden hebben dat zou helpen bij het produceren van groene waterstof hier in Aberdeen? Het project zal de stad bekendheid geven als de netto-nulhoofdstad van Europa."
Ook bij partner bp zijn ze tevreden. Louise Kingham, Senior Vice President Europe bij bp, laat weten: "De gemeenteraad van Aberdeen verdient enorm veel lof voor het tonen van leiderschap bij het uitvoeren van hun plannen om koolstofarme energieoplossingen te leveren. Voor bp is dit verder bewijs van hoe we Groot-Brittannië steunen door te investeren in de energiebehoeften van vandaag en morgen."
Na dit besluit wil de joint venture overgaan tot de start van de bouwactiviteiten, die naar verwachting vóór eind 2024 van start gaan. De waterstofproductie start vanaf 2026 en zodra de hub operationeel is, kan deze in de beginfase van het project jaarlijks zo'n 300 ton groene waterstof leveren. Dit is genoeg om 25 bussen en een vergelijkbaar aantal andere voertuigen van het wagenpark per dag van brandstof te voorzien.
Lees ook: waterstof-aggregaten-zorgen-voor-groene-stroom-tijdens-grand-prix-formule-1