Trekkerfabrikant Fendt test in het noordwesten van Duitsland twee tractoren op waterstof. Deze vinden plaats op de boerderij van Ralf en Daniel Janssen in Haren, in de deelstaat Nedersaksen, vlak over de Nederlandse grens bij Emmen. De trekkerfabrikant die is gevestigd in de zuidelijke regio Allgäu meldt dat de huidige modellen eerst goed moeten worden getest alvorens gekeken wordt naar serieproductie. En dan is het nog de vraag of er waterstoftankstations in de regio zijn te vinden.
Op de testboerderij zijn vader en zoon Janssen enthousiast over de nieuwe technologie, laten ze weten aan de regionale zender BR24. De trekkers verschillen qua rijgedrag niet van conventionele dieseltrekkers. Tijdens de praktijkproef verspreiden ze mest en bewerken de grond. Dit zijn normale dagelijkse werkzaamheden op de varkens- en akkerbouwboerderij.
Projectingenieur Christian Nöß en zijn collega’s van Fendt hebben drie jaar aan het prototype gewerkt. De ervaringen van de boeren moeten hem helpen bij verdere ontwikkeling. “We vertrouwen op feedback van de boeren en we nemen ook verzoeken om verbetering mee.”
De twee waterstoftrekkers hebben zo’n 140 pk. Wat uit de uitlaat komt is pure waterdamp (foto). Een brandstofcel produceert elektriciteit uit waterstof, die op zijn beurt een elektromotor aandrijft. In de tank op het dak van de bestuurderscabine kan 21 kilogram waterstof onder 700 bar. Dit komt grofweg overeen met de energie uit 100 liter diesel en is voldoende voor een bedrijfstijd van vijf tot acht uur. Voor krachtigere tractoren zou een grotere waterstoftank nodig zijn, maar die mag ook niet te zwaar zijn. "Er is simpelweg geen ruimte meer voor meer waterstof onder de motorkap", legt Christian Nöß uit.
Een tank vullen met waterstof is momenteel twee keer zo duur als 100 liter diesel. En groene waterstof is niet overal in Duitsland verkrijgbaar. Maar in Emsland wel, hier staat al drie jaar een windpark, waarbij ook de Janssens betrokken zijn. Het bijzondere eraan is dat tijdens de bouw ook opslagmogelijkheden voor de opgewekte elektriciteit zijn gepland. Op dagen met harde wind produceren de windturbines meer elektriciteit dan er in de regio gebruikt kan worden en wordt de overtollige stroom enkele kilometers verderop omgezet naar waterstof.
De goede waterstofinfrastructuur was de reden dat Fendt de praktijktesten in het Emsland uitvoert. De boeren moeten zo’n vijf kilometer rijden naar het waterstoftankstation. En dat betekent tijdsverlies. In de toekomst willen ze graag direct in het veld kunnen tanken met een mobiele waterstoftrailer. Na de eerste testdag is Ralf Janssen zeer tevreden: "Het werk vordert iets langzamer dan bij een grote tractor. Maar de rijervaring is volkomen normaal."
“Het hangt onder meer af van de randvoorwaarden van de waterstofinfrastructuur wanneer de tractoren daadwerkelijk in serieproductie kunnen gaan”, zegt ontwikkelaar Christian Nöß op BR24: "In principe bevindt de ontwikkeling van de tractoren zich nog in een vroeg stadium. Wanneer we echt voor de markt gaan produceren en hoeveel ze gaan kosten, kan ik dit moment nog niet te zeggen.”
Lees ok: nederland-holthausen-presenteert-emissievrije-bestelwagen-voor-personenvervoer-op-waterstof