Per 1 augustus 2024 is er een einde gekomen aan het Europese busproject JIVE. Vanaf het begin is het ambitieuze project gericht op het ondersteunen van de inzet en exploitatie van waterstofbussen en tankstations in heel Europa. In vier landen hebben op deze wijze miljoenen inwoners voor het eerst kennis gemaakt met vervoersmiddelen op waterstof. De doelstellingen die vooraf zijn bepaald zijn allemaal behaald.
Alle busmaatschappijen in heel Europa konden vanaf 2017 intekenen op financiële steun van de EU bij de aankoop van bussen voor het openbaar vervoer. Via zusterproject Merlin was er geld beschikbaar voor een waterstoftankstation. Het baanbrekende initiatief resulteerde in de inzet van 131 waterstofbussen in Duitsland, Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, wat wordt gezien als een belangrijke stap is in de richting van duurzaam stedelijk vervoer. Het zusterproject, JIVE 2, loopt nog tot juni 2025.
Het JIVE-project, dat medegefinancierd wordt door het Clean Hydrogen Partnership, heeft belangrijke mijlpalen bereikt, zoals de toename van busfabrikanten die zich richten op de bouw van ov-bussen die rijden op waterstof. Door de afname van meer bussen moest de aankooprijs minimaal dalen naar 650-duizend euro. Dat is gelukt. Voor de Engelse markt zijn dubbeldekkers belangrijk. Deze zijn de afgelopen jaren ontwikkeld en ingezet in plaatsen als Londen en Aberdeen. Door technische vooruitgang is het gelukt de actieradius te laten stijgen tot 500 km.
Het brandstofverbruik is een belangrijke kostenpost. Op de inkoopprijs van waterstof hebben de projectmanagers geen invloed, maar wel op het waterstofverbruik per gereden kilometer. De doelstellingen werden hierbij overtroffen, regelmatig werd een brandstofverbruik geregistreerd van 6,5 kilo per 100 km.
Het inventariseren van ervaringscijfers is slechts een tussenstap. JIVE heeft zich ook beziggehouden met het delen van de ervaringen met busbedrijven in de hele Europese markt. De initiatiefnemers organiseerden roadshows voor brandstofcelbussen in Centraal- en Oost-Europa, waarbij in totaal 13 landen werden aangedaan. Een vierde roadshow staat gepland voor Scandinavië medio 2025. De evenementen hebben het bewustzijn vergroot en de adoptie van waterstofbussen in een toenemend aantal landen ondersteund.
“Ik ben er trots op te kunnen zeggen dat het vlaggenschipproject JIVE onze initiële doelstellingen heeft overtroffen door 131 waterstofbrandstofcelbussen in te zetten, wat aanzienlijke kostenbesparingen, technologische vooruitgang en milieuvoordelen heeft gebracht. JIVE heeft ook de weg vrijgemaakt voor verdere acceptatie van brandstofcelbussen in andere Europese steden en dient als een succesvol voorbeeld van het leiderschap van de EU bij het bereiken van koolstofneutraliteit tegen 2050", aldus Mirela Atanasiu, hoofd van Unit Operations and Communication, Clean Hydrogen Partnership.
"Er zijn veel lessen geleerd die zeer relevant zijn voor openbaarvervoersautoriteiten, exploitanten en anderen die geïnteresseerd zijn in waterstof in mobiliteitstoepassingen. Ik zou alle geïnteresseerde partijen willen aanmoedigen om te profiteren van de uitkomsten van het project", aldus Michael Dolman, JIVE-projectcoördinator.
De projecten JIVE en JIVE2, die respectievelijk in januari 2017 en januari 2018 van start gingen, zorgen voor ongeveer 300 zero-emissie brandstofcelbussen en bijbehorende infrastructuur in 16 Europese steden en regio's. De bussen van JIVE en JIVE2 worden ingezet in steden en regio's in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Over het gebruik en de ervaring met waterstofbussen in het Verenigd Koninkrijk is onlangs een rapport verschenen dat u kunt vinden via deze link (Engelstalig)
Foto: in de Zuid-Franse stad Pau rijden 8 exclusieve trambussen op waterstof
Lees ook: frankrijk-olympische-en-paralympische-spelen-wereldwijde-showcase-voor-voertuigen-op-waterstof