Het afgelopen voorjaar ging de lancering van Feadship project 821 niet onopgemerkt voorbij. Logisch, want het superjacht is niet alleen de grootste die ooit uit de werf kwam varen, maar ook het grootste motorjacht dat ooit in Nederland gebouwd werd. Maar er is ook nog een innovatief hoogstandje. Het jacht wordt grotendeels aangedreven door waterstof, waarmee Feadship een belangrijke stap maakt in de ontwikkeling van een CO2-neutraal superjacht.
Een schip waar menigeen trots op zou zijn. Maar niet de opdrachtgever, want het kersverse, gigantische, groene superjacht is weer te koop. Bij jachtmakelaar Edmiston, die ook de eigenaar vertegenwoordigde tijdens het bouwproces met Feadship. Over de reden van verkoop is het moeilijk antwoord te krijgen. De scheepsmakelaar houdt het op ‘privé-omstandigheden’.
Het 118,8-meter superjacht Feadship 821 is onlangs gespot tijdens zeetests in Nederland. Dit jacht, dat in het voorjaar van 2024 te water ging, staat gepland voor oplevering in 2025.Wat Feadship 821 echt bijzonder maakt, is dat het 's werelds eerste superjacht op waterstof-brandstofcellen is. De bouw begon in 2019 en in april 2022 werd het naar de laatste bouwplaats gebracht. Dit project is een belangrijke stap in Feadships streven om tegen 2030 volledig ‘net zero’ jachten te produceren. Feadship 821 is de eerste die volledig op groene waterstof vaart.
Het jacht heeft vijf dekken boven de waterlijn en twee eronder. Het beschikt over 14 uitschuifbare balkons, vijf scheepsdeuren en zeven openklapbare platforms. Met een brutotonnage van 7.247 GT biedt Feadship 821 ruimte aan 30 gasten in 12 hutten. De eigenaar geniet van een privédek boven het brugdek, 37 meter boven de waterlijn. Dit dek omvat twee slaapvertrekken, twee badkamers, kantoren met open haarden, een gym en een lounge.
De rest van de gasten verblijven in acht hutten op het hoofddek, die om te vormen zijn tot vier VIP-suites. Het jacht biedt daarnaast plek aan 44 bemanningsleden. Op de brug is een gezellige koffieruimte en speelhoek, terwijl het hoofddek een bibliotheek heeft. Op het benedendek bevindt zich een privé eetkamer met een zee-terras en een aangrenzende suite.
Feadship 821 wordt aangedreven door drie MTU-motoren, waarmee een kruissnelheid van 14 knopen en een topsnelheid van 17 knopen haalbaar is. Dankzij de waterstof-brandstofcellen kan het jacht een week lang geruisloos opereren op anker, of emissievrij varen met 10 knopen.
Het jacht maakt ook gebruik van het meest efficiënte warmteterugwinningssysteem van Feadship. Hiermee kunnen het zwembad, de jacuzzi, de stoombadkamer en zelfs de verwarmde handdoekrekken en vloeren in de gastenbadkamers worden verwarmd.
Over de vraagprijs gonst het van de geruchten, deze zou wel eens rond de 600 miljoen euro kunnen liggen.
Lees ook: nederland-locatiekeuze-grote-electrolysers-afhankelijk-van-beschikbaarheid-van-koelwater