• Home Slider01

Groningen eemshaven magnumcentrale waterstofEen belangrijke stap voor de productie van groene waterstof in Noord-Nederland. Energiebedrijf RWE heeft de benodigde bouw- en milieuvergunning verkregen om een elektrolyser te bouwen in de  Eemshaven ter hoogte van de Magnumcentrale (foto). De elektrolyser wordt aangesloten op het windpark OranjeWind met een vermogen van 795 MW dat wordt ontwikkeld op de Noordzee. Bij het windparkproject werkt RWE samen met TotalEnergies.

“Met het verkrijgen van de benodigde vergunningen zijn we een stap dichter bij het realiseren van deze elektrolyser in de Eemshaven”, zeht Sopna Sury, Chief Operating Officer Waterstof, van RWE. Hiermee kunnen we de industrie hernieuwbare waterstof leveren die bijdraagt aan het verduurzamen van productie processen. Onze plannen voor deze elektrolyser dragen bij aan de verdere economische ontwikkeling van de regio en de positionering van het cluster als een centrum voor duurzame energie.”

Om de uitdagingen van de fluctuerende elektriciteitsproductie van windenergie en de flexibele vraag naar elektriciteit de baas te kunnen zijn, is een belangrijk onderdeel van het OranjeWind-project de integratie ervan in het Nederlandse energiesysteem. De 100 MW OranjeWind elektrolyser levert hieraan een belangrijke bijdrage. Eerder dit jaar maakte TotalEnergies, RWE’s partner in OranjeWind, al bekend zijn deel van de hernieuwbare elektriciteitsproductie aan te wenden om 350 MW elektrolyse projecten in Nederland van stroom te voorzien waarmee het bedrijf zijn Noord-Europese raffinaderijen gaat vergroenen.

Met de aankondiging dat RWE de nodige vergunningen heeft gekregen om een elektrolyser van 100 MW te ontwikkelen op een perceel naast de Magnumcentrale zijn de plannen van het bedrijf voor de productie van groene waterstof in de regio toegenomen, aangezien het bedrijf ook werkt aan de realisatie van een elektrolyser van 50 MW in de nabijgelegen Eemscentrale.

Voor de realisatie van zowel de 50 MW Eemshydrogen als de 100 MW OranjeWind elektrolyser zijn financiële investeringsbeslissingen (FID) nodig. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is de tijdige beschikbaarheid van benodigde infrastructuur, zoals de nationale waterstof backbone, om de groene waterstof naar afnemers te transporteren. De Gasunie liet vorige week weten dat de waterstofbackbone in het gebied rond Eemshaven uiterlijk in 2030 gereed is, met een zekerheid van 90%.  

Lees ook: korea-de-nieuwe-waterstofauto-hyundai-initium-levert-ook-stroom-aan-het-stopcontact

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen