• Home Slider01

Zillertalbahn spoor rookACHTERGRONDEN - In de wereld van het railvervoer neemt waterstof een steeds prominentere plek in. Een mooie ontwikkeling, want vervoer over de rails behoort al tot de schoonste transportoplossingen ter wereld. Het kan met waterstof dus nóg schoner. Maar het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO heeft onderzocht dat ook op het spoor nog veel te verbeteren valt. Tussen de 75 en 85% van de tijd dat een locomotief CO2 uitstoot draait het voertuig stationair en staat dus gewoon stil. En dat is niet nodig.

Overal in Europa zijn spoorbedrijven opzoek naar minder uitstoot. Deze ontwikkeling speelt in het personenvervoer en het goederenvervoer. Er kan vaak gekozen worden uit drie oplossingen: Het hele baanvak elektrificeren of voertuigen laten rijden op accu’s of waterstof. De investeringen zijn in alle gevallen enorm. De redactie van Waterstof Magazine zet de actuele ontwikkelingen op een rij in een achtergrondverhaal op het tabblad ‘internationaal actueel’.

logo2

Beurs van Berlage  |  Damrak 243  |  1012 ZJ  Amsterdam  |  redactie@waterstofmagazine.nl