• Home Slider01

Groningen treinBegin volgend jaar maakt het noorden van Nederland kennis met een waterstoftrein. In de nachtelijke uren gaat gedurende een periode van twee weken een trein rijden tussen de provinciehoofdsteden Groningen en Leeuwarden. Het nieuws is gisteren bekendgemaakt op de Klimaattop Noord-Nederland die werd gehouden in de Suikerfabriek in Groningen. Naast de provincie Groningen zijn openbaarvervoersbedrijf Arriva, spoorbeheerder Prorail, Engie en de Franse treinenbouwer Alstom participant. De proef moet uitwijzen of treinen op waterstof een geschikte manier zijn om vervoer op het niet geëlektrificeerde baanvak tussen Groningen en Friesland duurzamer te maken. De testritten worden uitgevoerd zonder passagiers in het eerste kwartaal van 2020.

De belangrijkste doelen van de proef zijn enerzijds het testen van de prestaties van de waterstoftrein 'Coradia iLint' van Alstom (foto) op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden en het onderzoeken wat er nodig is om toestemming te krijgen om in de reguliere dienstregeling met een waterstoftrein op het spoor te mogen rijden. Als de proef een succes is, wil de provincie Groningen vanaf 2023 nieuwe treinen op waterstof laten rijden. 

De eerste waterstof trein in het noorden van Nederland heeft al een lange geschiedenis. Twee jaar geleden werden er al plannen naar buiten gebracht dat een waterstoftrein zou worden ingezet om bezoekers van Leeuwarden, Culturele Hoofdstad van Europa 2018,  te vervoeren. Dit plan bleek niet haalbaar. In het jaarverslag van spoorbeheerder Prorail van 2018 werd opnieuw gesproken over een waterstoftrein. Deze zou in 2019 op het spoor moeten verschijnen. Ook dit plan werd niet gehaald. In 2020 gaan de vijf participanten het dus opnieuw proberen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl