• Home Slider01

Datong stadEeuwenlang was Datong de kolenhoofdstad van China, maar dat veranderd snel. De Chinese overheid doet er alles aan om de smog in de grote steden te reduceren. Kolen hebben geen toekomst, dus de nieuwe burgemeester zet in op waterstof. Datong schakelt razendsnel om.

Vijf eeuwen lang draaide de lokale economie op kolen, maar inmiddels rammelen de waterstofbedrijven aan de poort van de miljoenenstad. Honderden miljoenen worden er geïnvesteerd. Het eerste bedrijf belooft binnen drie jaar een productie van 50-duizend brandstofcelmotoren per jaar. De concurrent doet het iets rustiger aan en belooft een productie van 10-duizend exemplaren. En dan wordt ingezet op 50 bussen voor openbaar vervoer op waterstof, een tankinfrastructuur en drie tot vijf waterstoffabrieken. Met honderden miljoenen subsidie is het lastig concurreren met de Chinezen.

Het ziet er in eerste instantie allemaal goed uit, maar waterstof in Datong kent ook een schaduwzijde. Lees meer

 

logo2

Beurs van Berlage  |  Damrak 243  |  1012 ZJ  Amsterdam  |  redactie@waterstofmagazine.nl