• Home Slider01

Groningen Qbuzz bus kopie 2Het aantal bussen voor openbaar vervoer in Nederland stijgt van acht naar achtenvijftig. Hiervoor tekenen het kabinet en de provincies Zuid-Holland, Groningen en Drenthe vandaag een overeenkomst. Momenteel rijden er acht bussen op waterstof in het openbaar vervoer, in onder andere Groningen (foto) en op de Veluwe.

Bussen op waterstof zijn populair op lijndiensten buiten de stad. Hier moeten vaak grotere afstanden overbrugd worden dat door bussen die binnen de stadsgrenzen rijden. Binnen de stad zijn de afstanden nog met batterijen te overbruggen, buiten de stad lukt dat niet. Gezien de lange oplaadtijd kunnen streekbussen ook niet tussentijds aan de lading worden gezet.

"Waterstof heeft echt de toekomst als het gaat om zware vervoersmiddelen als bussen en vrachtwagens", zegt verantwoordelijk minister Stientje van Veldhoven. Zij realiseert zich dat er dan ook grote stappen moeten worden genomen bij de tankinfrastructuur. Momenteel telt Nederland drie publieke waterstoftankstations in Arnhem, Rhoon bij Rotterdam en in Helmond. In 2020 en 2021 komen daar nog minimaal 15 tankstations bij. Hiervoor is inmiddels subsidie verstrekt.

Het busproject kost 15 miljoen euro. De helft daarvan komt van de Europese Unie, het kabinet en de provincies leggen ieder 3,75 miljoen euro bij. De exploitatiekosten liggen bij de provincies. Vanaf 2030 mogen bussen in het openbaar vervoer geen CO2 meer uitstoten. Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief

logo2

Beurs van Berlage  |  Damrak 243  |  1012 ZJ  Amsterdam  |  redactie@waterstofmagazine.nl