• Home Slider01

Tokyo AutocarrierDe Japanse bedrijven Mitsui OSK Lines en e5Lab hebben in Tokyo een Memorandum of Understanding gesloten voor een gezamenlijke studie naar een hybride autocarrier uitgerust met een brandstofcel en batterijen met grote capaciteit. Het enorme schip dat grote aantallen nieuwe auto’s vervoerd tussen verschillende werelddelen, gaat deels varen op waterstof en moet een stuk schoner zijn dan vergelijkbare grote vrachtschepen.

De twee bedrijven streven naar de ontwikkeling van een schip dat geen CO2, SOx, NOx of zwevende deeltjes uitstoot in kustwateren en havens. Hier wordt de stuwkracht geleverd door elektriciteit, deels geleverd door de brandstofcel en deels door batterijen met een grote capaciteit. Bij het varen op open zee moet de motor van de waterstofhybride PCC worden aangedreven door LNG en batterijen met grote capaciteit. Dit resulteert in een aanzienlijk lagere emissie-uitstoot dan huidige auto-carriers uitgerust met dieselmotoren die op zware olie varen.

Door op open zee te varen op LNG denken de bedrijven de uitstoot daar met 50% te kunnen reduceren t.o.v. het varen op zware olie. In de kustwateren en in de havens zal het schip nul procent CO2 uitstoten.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl