• Home Slider01

Paul Engie tankstationEen van de belangrijkste argumenten om voor waterstof in elektrische voertuigen te kiezen is de snelheid van tanken. Maar dat kost extra energie en is soms helemaal niet relevant. Bij het vorige week geopende trambusproject in Pau gaat het tanken juist niet snel. Iedere nacht worden de voertuigen aangesloten op een langzaam ladend waterstoftankstation. Bij het begin van de dienstregeling, vroeg in de ochtend, zijn de tanks volgeladen en kunnen de voertuigen 240 km overbruggen. Ruim voldoende voor de hele dienstregeling.

Dagelijks zal het tankstation twee ton waterstof produceren, hiervoor wordt iedere dag 2000 liter water gebruikt dat aan de natuur wordt teruggegeven in de vorm van waterdamp. Het water voor de elektrolyser die bij het tankstation wordt gebruikt, komt rechtstreeks uit de Pyreneeën, via stuwdammen in verschillende valleien. Het is dan al gebruikt voor stroomopwekking. Het Franse energiebedrijf Engie ontwikkelde en bouwde de afgelopen maanden aan het allereerste waterstofproductiestation ter wereld waarmee de zes Fébus-voertuigen 's nachts kunnen worden opgeladen.

Voor de bestuurders is er ook iets veranderd. De bus is 18 m lang en voordat ermee mag worden gereden moeten de chauffeurs een stage van 35 uur volgen. De verschillen met een traditionele bus zijn enorm zijn. Het voertuig is lang en volledig stil, de cockpit is duidelijk naar het midden van de cabine verschoven, de chauffeur moet vier schermen in de gaten houden terwijl hij zich moet focussen op zo soepel mogelijk rijden. Een prachtige uitdaging. Vijftig chauffeurs zijn inmiddels speciaal voor de nieuwe trambus, gebouwd door het Belgische Van Hool, opgeleid.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl