• Home Slider01

Hamburg veerbootGoed nieuws voor de forensen in het havengebied van Hamburg. Het bedrijf Hadag, dat alle veerdiensten verzorgt in de grootste haven van Duitsland, onderzoekt de mogelijkheden van varen op waterstof. Er komen drie extra veerboten bij, die in eerste instantie gaan varen op batterijen die worden gekoppeld aan een range extender die stroom gaat leveren als de batterijen leeg zijn.

Op het achterdek wordt binnen het ontwerp ruimte vrijgemaakt voor de waterstofinstallatie. De brandstofcellen bevinden zich op de nieuwe veerboten achter het stuurhuis. De waterstof wordt aan boord gebracht in gasflessen, zodat tijdrovend tanken niet nodig is. 

De waterstofsysteem zal niet direct vanaf het begin operationeel zijn. Omdat de benodigde vergunningen nog niet door Europa verstrekt zijn, zal eerst worden gevaren op een combinatie van batterijen en dieselmotoren. Zodra de H2-technologie is goedgekeurd zullen de drie nieuwe veerboten geheel CO2-neutraal zijn. Het beleid van Hadag past precies binnen de doelstelling van het Hamburgse havenbedrijf om de haven op termijn klimaatneutraal te maken. De initiatiefnemers claimen dat Hamburg met de veerboten een pionier is binnen Europa.

De uitbreiding van de vloot veerboten komt niet als verrassing. Op dit moment is het tijdens de spits vaak duwen en trekken om toegang tot een veerboot te krijgen. Extra boten zal de druk verminderen, mede omdat deze drie meter langer zijn en de opstapplaatsen worden vergroot. De boten krijgen een capaciteit van 250 passagiers. Hadag vervoert momenteel ongeveer 25-duizend passagiers per dag, op zeven lijnen met 26 veerboten. Eind 2021 moeten de drie nieuwe extra veerboten gaan varen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl