• Home Slider01

Tokyo Japan Toshiba bootToshiba Energy Systems & Solutions Corporation test een nieuw brandstofcelsysteem op een boot in Tokyo. Een eerste prototype is geïnstalleerd op een Japans schip genaamd Raicho N, dat vaart in de Japanse hoofdstad. Voor waterstofontwikkelaars is dat geen onbekende naam, het schip werd in 2016 ook al eens gebruikt om de eerste generatie brandstofcellen te testen. Tussentijds zijn de ontwikkelingen gestaag gevorderd, het huidige testschip heeft 10 keer zoveel vermogen dat in 2016. De huidige Toshiba brandstofcel voor de mobiliteit heeft een vermogen van 30 kW en kan worden geïnstalleerd op schepen, treinen en vrachtwagens met een hoog tonnage, meldt de fabrikant op haar site.

Een van de belangrijkste genoemde kenmerken is nul procent CO2-uitstoot en veel minder geluid dan standaard bootmotoren. De maximale starttijd om vermogen te genereren is slechts één minuut.  Bovendien voldoet het testschip aan de veiligheidsrichtlijnen van MLIT (ministerie van Land, Infrastructuur, Vervoer en Toerisme) van Japan.
Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl