• Home Slider01

Mirai1De Japanse autofabrikant Toyota kondigt een nieuwe strategie aan, geïnspireerd door chipfabrikant Intel. Van welk automerk er een voertuig op waterstof wordt verkocht is niet langer belangrijk, als het vervoersmiddel maar een brandstofcel van Toyota bevat. In Portugal rijdt al een autobus met een Toyota brandstofcel rond en de nieuwe strategie krijgt een vervolg in China. In Changshu rollen tientallen autobussen van een Chinees merk uit de fabriek die rijden op brandstofcellen van Toyota uit Japan.

De eerste partners van Toyota zijn Chinese fabrikanten van bedrijfsvoertuigen die de brandstofcellen gebruiken om bussen te bouwen. De twintig eerste brandstofcelbussen moeten deze maand gaan rijden in de kuststad Changshu.

Toyota's strategie weerspiegelt het bedrijfsmodel van chipfabrikant Intel in de jaren negentig, toen het Amerikaanse bedrijf pc-moederborden standaardiseerde en deze aan Taiwanese spelers leverde. Deze "Intel Inside" -campagne stimuleerde de verkopen van pc’s enorm en bevorderde de acceptatie van Intel-processors.

China, dat goed is voor de helft van de wereldmarkt voor groene voertuigen, is het gebruikelijk dat nieuw opgerichte fabrikanten delen van de productie uitbesteden. Specifieke onderdelen worden door andere bedrijven aangeleverd, net als bij de fabrikage van pc's en smartphones. 

De afgelopen jaren was Toyota’s strategie gericht op het bouwen van complete voertuigen. Er werden geen componenten aan concurrerende bedrijven geleverd. Met de levering van brandstofcellen aan de Portugese bussenbouwer en de Chinese autofabrikanten slaat Toyota een nieuwe weg in.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl