• Home Slider01

Trondheim Asko truckIn alle stilte heeft de Noorse retail-organisatie Asko vorige week vier nieuwe vrachtauto’s op waterstof in gebruik genomen. De auto’s gaan rijden vanuit het distributiecentrum in Tonstad, iets ten zuiden van Trondheim. De vrachtauto’s zijn samen met vrachtautofabrikant Scania ontwikkeld, meldt het Noorse mediabedrijf NRK.

De vier vrachtauto’s zien er van buiten precies hetzelfde uit dan vrachtauto’s op diesel, maar onder de motorkap is de nieuwste waterstoftechniek geïnstalleerd. Het initiatief om op waterstof te rijden komt van Asko. De retailer heeft Scania verzocht alles in het werk te stellen om zo snel mogelijk een aantal trucks met een brandstofcel te leveren. Ook voor de vrachtautofabrikant is waterstof nog een relatief onbekend terrein. Asko en Scania verwachten dan ook niet dat alles vanaf het begin vlekkeloos zal verlopen. ‘Het zal vast nog wel eens voorkomen dat een vrachtauto terug naar het distributiecentrum moet worden gesleept. Dat is het gevolg van pionieren.’ Het rijbereik van de eerste vier voertuigen is dan ook nog niet sensationeel. Projectmanager Roger Sæter (foto) van het Asko Hydrogen-project verwacht dat de tank na zo’n 40 á 50 km leeg zal zijn. De vrachtauto’s worden dan ook alleen ingezet op bestemmingen in of direct rond Trondheim.

Asko heeft bij het distributiecentrum twee jaar geleden een eigen waterstoftankstation geopend. Dit tankstation wordt momenteel gebruikt door tien vorkheftrucks voor intern transport, maar is ook geschikt voor vrachtauto’s en personenauto’s. Het vulstation heeft een capaciteit voor 25 vrachtauto’s per dag. De stroom die nodig is voor de productie van waterstof is afkomstig van een grote hoeveelheid zonnepanelen op het dak. (FOTO: STEIN LORENTZEN / NRK) 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl