• Home Slider01

Hyzon truck lanfEen nieuwe autofabrikant meldt zich in het rijtje bedrijven dat alleen voertuigen met een brandstofcel wil produceren. Na een eerste aankondiging in december heeft Hyzon de afgelopen nacht in de Verenigde Staten haar nieuwe modellen gepresenteerd. Zoals verwacht met een futuristisch uiterlijk. De nieuwe voertuigen op waterstof gaan rijden met een brandstofcel van Horizon Fuel Cell uit Singapore.

Ervaring met brandstofcellen is er inmiddels genoeg bij Horizon. Al in 2003 werden de eerste brandstofcellen geproduceerd en inmiddels rijden er wereldwijd al vele voertuigen van verschillende merken mee rond. Maar nu kiest het bedrijf er voor om niet alleen de brandstofcellen aan andere autofabrikanten te leveren, maar ook zelf voertuigen te gaan ontwikkelen. Oprichter George Gu van Horizon is eveneens CEO van het nieuwe Hyzon.

En het bedrijf heeft haast, eind dit jaar moeten de eerste voertuigen al rijden. De blikvanger worden de vrachtauto’s, met een serie trucks in de uitvoeringen 6×4 trekker, 6×4 rigid en 8×4 rigid  met een totaalgewicht van 40-80 ton. Deze voertuigen worden voorzien van een brandstofcel met elektromotoren goed voor 100 kW, 150 kW, 200 kW of 370 kW. Distributietrucks van 6 tot 20 ton moeten in het eerste kwartaal van 2021 beschikbaar zijn en een 6 meter lange bestelauto met een actieradius van 600 tot 800 km moet een kwartaal later op de markt komen. Deze voertuigen krijgen een vermogen van 40 tot 80 kW. Tenslotte presenteert het bedrijf nog een serie bussen tot een lengte van 18 meter.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl