• Home Slider01

Bus range extenderHet Europese project GiantLeap, met als doel de levensduur en betrouwbaarheid van brandstofcelsystemen in stadsbussen te verbeteren, is afgerond. Het project ging van start in 2016 en kostte ruim 3 miljoen Euro. Zes partners in 5 landen werkten jarenlang samen. Eindconclusie: Busverbindingen op waterstof zijn, overal waar een waterstoftankvoorziening is, prima toepasbaar. Het brandstofcelsysteem is betrouwbaar en overtuigend.

De afgelopen jaren kwamen de foto’s van de testritten met batterij-elektrische bussen met range extender overal in Europa vandaan. De rode range extender werd onder andere getest in de regio Rotterdam. Vanuit de havenstad vertrok de batterij-bus naar het eiland Goeree Overflakkee, een afstand waarbij de accu na een halve dienstregeling leeg zou zijn. Onderweg laadt de range extender, met een voorraad waterstof en een brandstofcel, de accu’s zonder problemen bij. De bus beschikte plotseling over een rijbereik van meer dan 300 km. Het verbruik lag tussen de 8 á 10 kilo waterstof per 100 km. Het trekkende voertuig komt uit de fabriek van VDL in Nederland, de range extender was een samenwerkingsverband van onder andere VDL, Bosch Engineering en de Duitse specialist ElringKlinger AG

Na afloop van de testperiode komen de initiatiefnemers met een reeks conclusies. De range extender is prima toepasbaar bij vervoersbedrijven die al met batterij-elektrische bussen rijden, maar waar de accucapaciteit in praktijk onvoldoende blijkt. Met het handige aanhangwagentje gaat er geen laadruimte verloren en is er geen sprake van een afnemend aantal plaatsen voor passagiers. Door de chauffeur wordt de rang extender niet als hinderlijk ervaren en het is een goedkopere oplossing dan de aanschaf van een extra pakket zeer zware batterijen.

De range extender is niet alleen geschikt voor bussen, ook elektrische vrachtwagens kunnen in de toekomst van de mini-aanhanger en de opgedane ervaring profiteren.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl