• Home Slider01

Dinxperloo Norbert RijngasVanuit Dinxperlo levert Rijngas waterstof in bundels, bestaande uit 16 flessen met een bruto waterinhoud van 50 liter, aan de Nederlandse en Duitse markt. Om de waterstofmarkt sneller te kunnen laten groeien, wordt naarstig gezocht naar nieuwe vulsystemen om veilig met het vluchtige gas onder hoge druk om te kunnen gaan. Een geheel eigen ontwerp van Rijngas is het cascade vulstation voor onder andere voertuigen binnen het intern transport. Hierbij is geen sprake van elektronica of drukopbouw. “Een veilig tanksysteem om tegen gering kosten voertuigen van 350 bar tot maximaal 300 bar te kunnen tanken.”

Het cascade vulstation werd gepresenteerd op de eerste Nationale Waterstofdag in Lelystad. Op de gecombineerde stand van Rijngas en Toyota werd het vulmodel samen met een demobundel met ieder 16 flessen waterstof getoond. Daarnaast stond een heftruck van Toyota die werkt op waterstof. In iedere cilinders zit iets meer dan 1 kilogram waterstof onder 300 bar. Totaal bevat één enkele bundel 17 kg waterstof.  De drie bundels met in totaal 48 flessen worden aangesloten op een paneel met leidingen en afsluiters en drukregelaars. Het paneel is zodanig uitgevoerd dat er een spoel cyclus doorgevoerd kan worden, zodat het hoogzuivere waterstof ook als zodanig wordt afgeleverd in de tank van het voertuig. Onveilige situaties door overdruk kunnen niet ontstaan, omdat de bundels slechts 300 bar bevatten en de voertuigen tot maximaal 350 afgevuld mogen worden. Periodiek wordt de bundel met de laagste druk vervangen door een nieuwe bundel cassette met opnieuw gevulde flessen met 300 bar. Het streven van Rijngas is om met deze eenvoudige en relatief goedkope oplossing “het kip ei verhaal” te doorbreken. Met dit systeem is het ook zeer goed mogelijk om testen en demonstraties te geven. Rijngas verhuurt de bundels en het cascade systeem, en verzorgt eveneens de gehele logistiek.  

Maar Norbert Romijn van Rijngas heeft nog een uitdaging te gaan, laat hij aan Waterstof Magazine weten. “Onze core-business is het leveren van LPG/propaan en propaan in gasflessen. Deze worden veelvuldig gebruikt voor intern transport. Is de gasfles op de heftruck leeg, dan wisselen we de fles en kan het voertuig weer ongeveer acht uur rijden. Met waterstof onder druk is dat nog een flinke uitdaging. Daarom willen een drukregelaar integreren in de afsluiter. Daarmee kan in de toekomst de druk al in de fles, vlak voor de gaskraan, terug worden gebracht van zo’n 300 tot 10 bar. De huidige drukregelaars doen dat allemaal na de gaskraan, die op de fles gemonteerd is. Als dat lukt kunnen we cilinders met waterstof zonder risico wisselen en ligt een grote uitrol van waterstof binnen intern transport binnen bereik.’ Romijn zoekt nog leveranciers die deze interne drukregelaar kunnen leveren.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl