• Home Slider01

H2 trein Coradia AlstomHet Franse bedrijf Alstom meldt diverse successen bij de verkoop van treinen op waterstof. Het vertrouwen in deze treinen neem toe, nadat de eerste treinen in het noorden van Duitsland uiterst betrouwbaar presteren. Inmiddels zijn er al 41 waterstoftreinen besteld. In Nederland gaat een trein dit kwartaal op proef rijden tussen de provinciehoofdsteden Groningen en Leeuwarden. Eerst als test, in de nachtelijke uren en zonder passagiers. Het baanvak is daar niet geëlektrificeerd.

Als eerste Duitse regio, heeft Nedersaksen inmiddels 14 treinen die rijden op waterstof besteld. Deze moeten vanaf eind volgend jaar gaan rijden tussen plaatsen als Cuxhaven, Bremerhaven, Bremenvörde en Buxtehude. In dat gebied rijden nu al de eerste twee waterstoftreinen op proef, vooralsnog met groot succes. Alstom levert hier de Coradia iLint die straks gaan tanken bij een eigen tankstation geleverd door de Linde Group. Onderdeel van het contract is een 30-jarige energieleverings- en onderhoudsovereenkomst.

Hetzelfde type trein zal vanaf 2022 gaan rijden in de regio Frankfurt in de deelstaat Hessen. De 27 treinen op waterstof gaan hier rijden in het gebied Frankfurt-Höchts, Bad Soden, Königstein, Bad Homburg en Friedberg. De treinen kosten 360 miljoen Euro, de andere kosten (waaronder de tankvoorziening) bedragen 140 miljoen Euro. De kosten zijn hier zo’n 40% hoger dan bij de aanschaf van dieselvoertuigen. De Duitse overheid betaalt het verschil. Naast de treinen omvat het contract ook de levering van waterstof, onderhoud en de levering van reservecapaciteit voor de komende 25 jaar. Alle 27 nieuwe brandstofceltreinen zullen worden uitgerust met uitgebreide passagiersinformatiesystemen, zoals schermen met realtime-informatie. Bovendien krijgen ze ruimte voor fietsen, rolstoelen en kinderwagens en bieden ze passagiers tijdens hun reis gratis Wifi-toegang. De nieuwe treinen beschikken over 160 zitplaatsen, zodat de capaciteit van de lijnen met maximaal 40 procent zal worden verhoogd. Vooral forenzen in spitsuren zullen hiervan profiteren.

Bij treinenfabrikant Alstom, met het hoofdkantoor in Parijs, werken 33.000 mensen in 60 verschillende landen. Het bedrijf draait een jaaromzet van ruim 7 miljard Euro en is vooral actief op het gebied van vervoersmiddelen op het spoor. Alstom is marktleider in treinen op waterstof.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl