• Home Slider01

Groningen trein H2

Update: De eerste trein op waterstof is woensdagmiddag Nederland binnengereden. Bij Oldenzaal stak de trein de grens over, onderweg naar de tijdelijke stalling Leeuwarden. Het voertuig wordt door locomotieven naar de Friese hoofdstad gebracht, er is slechts vergunning gegeven voor het rijden op een beperkt stuk spoor in het noorden van Nederland. De Coradia iLint van de Franse treinfabrikant Alstom gaat de komende weken zelfstandig rijden tussen de stad Groningen en Leeuwarden. In eerste instantie op proef, tijdens de nachtelijke uren en nog zonder passagiers.

Bij de test in het noorden van Nederland zijn naast treinfabrikant Alstom en regionaal vervoerder Arriva, ook de provincie Groningen, spoorwegbeheerder ProRain en het Franse ingenieursbedrijf Engie betrokken. De trein zal worden getest tot een snelheid van 140 km per uur. Als de test positief uitvalt denk de regio vanaf 2023 met waterstoftreinen te kunnen gaan rijden. Er zal dan nog wel een tankvoorziening moeten worden aangelegd. Noord-Nederland is een van de meest vooraanstaande regio’s op het gebied van waterstof in Europa.

De Coradia iLint rijdt al meer dan een jaar op proef in Duitsland. In het gebied ten noorden van de lijn Bremen – Hamburg is de eerste plek ter wereld waar de treinen in de normale dienstregeling zijn opgenomen. Na ruim een jaar mag geconcludeerd worden dat de treinen uiterst betrouwbaar zijn en weinig uitval kennen. In Duitsland wordt dan ook gesproken van een groot succes. Verschillende regio’s hebben inmiddels al treinen op waterstof besteld. Deze worden de komende jaren geleverd.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl