• Home Slider01

Nikola plantAfnemers van vrachtauto’s van Nikola hebben het volste vertrouwen in waterstof. Dat blijkt uit de orderportefeuille die op dit moment openstaat. Hoewel en nog geen enkele H2-truck seriematig is geproduceerd, zijn er al 14 duizend pre-orders geplaatst. Goed voor 2,5 jaar werk, met een waarde van 9 miljard euro. Maar eerst moet de fabriek nog worden gebouwd.

Een belangrijke stap in zoektocht naar kapitaal en de opschaling van de activiteiten, is een beursnotering aan de Nasdaq in New York. Nikola bespaart zich het lange administratieve traject, door te fuseren met het beursgenoteerde VectolQ Acquisition Corp. Daar is Stephen Girsky, voormalig topman van General Motors, CEO. Hij treedt bij Nikola in dienst. Na de fusie gaat het bedrijf Nikola Corporation heten en zal op de beurs worden vermeld onder de letters NKLA. Naar verwachting zal de beursnotering in het tweede kwartaal van 2020 worden voltooid, Nikola is dan bijna 3 miljard Euro waard. De huidige aandeelhouders van Nikola blijven na de fusie de meerderheid behouden.

Het verkregen geld zal met name worden gebruikt om de bouw van de fabriek in Coolidge (Arizona) te voltooien, die vanaf volgend jaar elektrische vrachtauto’s zal produceren. In 2023 komen daar vrachtauto’s met brandstofcellen bij. Een tweede fabriek komt in Europa, bij Ulm in Duitsland. Daar zal vanaf volgend jaar de Nikola Tre, een 100% elektrische vrachtwagen, worden gebouwd in samenwerking met Iveco, gevolgd door een waterstofvoertuig geleverd met onderdelen van Bosch. Iveco behoort tot CNH Industrial, een van de belangrijke aandeelhouder van Nikola. Daarnaast zijn er plannen om waterstoftankstations te bouwen voor Nikola-klanten.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl