• Home Slider01

Aberdeen H2 busDe stad Aberdeen in Schotland krijgt deze zomer eindelijk 15 dubbeldekkers voor het openbaar vervoer op waterstof. De levering van de voertuigen heeft vertraging opgelopen, leverancier Wrightbus ging tussentijds failliet. Nu het faillissement is afgerond neemt de Bamford Bus Company de verplichtingen over. Over enkele maanden worden de dubbeldekkers geleverd. Vanaf de zomer gaan ze rijden op de populaire lijnen 19 en X27.

De gemeenteraad van Aberdeen heeft begin vorig jaar de 15 brandstofcelbussen besteld. De bussen zouden oorspronkelijk in 2019 worden geleverd, maar al snel na de bestelling vroeg de fabrikant Wrightbus het faillissement aan. De nieuwe eigenaar van Wrightbus, Bamford Bus Company, is eigendom van de bekende industrieel en waterstofmagnaat Jo Bamford. Bamford is ook eigenaar van Ryse, een vooruitstrevend waterstofbedrijf in het Verenigd Koninkrijk dat is betrokken bij levering van 20 dubbeldekkers op waterstof aan Londen.

De bussen die gaan rijden Aberdeen zijn van het type Wrightbus Streetdeck FCEV met FCmove-HD brandstofcellen gemaakt door het Canadese bedrijf Ballard Power Systems. De voertuigen krijgen een brandstofcel van 85 kW en op de twee verdiepingen kunnen maximaal 64 passagiers worden vervoerd. De bussen worden deels betaald uit het Europese JIVE-project en kosten 565.000 euro per stuk.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl