• Home Slider01

Tokyo Hino ProfiaDe Toyota Motor Corporation en Hino Motors, Ltd.  hebben vanmorgen vroeg in Japan bekendgemaakt een zware vrachtwagen met brandstofcellen te gaan ontwikkelen. Als basis wordt de vrachtauto Hino Profia gebruikt, een voertuig dat al jarenlang in Japan rijdt. Toyota levert de nieuwe brandstofcellen die ook in de nieuwe Mirai gebruikt worden. Ieder voertuig krijgt er twee.

In het gezamenlijke persbericht laten de fabrikanten weten ambitieuze doelen te hebben om de CO2-uitstoot van zwaar vrachtverkeer in Japan drastisch te verminderen. Ongeveer 60% van de totale CO2-uitstoot van bedrijfsvoertuigen in Japan, is afkomstig van zware vrachtwagens. Bij de ontwikkeling wordt een sterke focus gelegd op een ruime actieradius, een groot laadvermogen en het snel kunnen tanken. Om deze doelen te halen is het gebruik van waterstof essentieel.

Toyota en Hino zien waterstof als een belangrijke energiedrager voor de toekomst en werken al meer dan vijftien jaar samen aan de ontwikkeling van technologieën en het verspreiden en innoveren van brandstofcelvoertuigen. In 2003 presenteerden de bedrijven al gezamenlijke demonstratieproeven met een brandstofcelbus. Hino Motors produceert vrachtauto's, bussen en andere voertuigen. Het hoofdkantoor bevindt zich in Hino, in de metropool Tokio. De laatste 32 jaar is het bedrijf een van de belangrijkste producenten van middelgrote en zware dieseltrucs in Japan. Toyota heeft een aandeel van iets meer dan 50% in het bedrijf.

Technische gegevens: Basismodel Hino Profia FR1AWHG. Lengte breedte hoogte 11.990 / 2.490 / 3.780 mm Totaal voertuiggewicht 25 ton. Brandstofcel Toyota FC Stack (polymeer elektrolyt brandstofcel). Motortype AC synchroon. Accu Lithium ion batterij. Actieradius ca 600 km.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl