• Home Slider01

Truck WaterstofnetDe eerste vrachtwagen van 27 ton met waterstof-brandstofcel is in Nederland met proefritten begonnen. Deze door VDL gebouwde truck is zijn Europese tour gestart vanuit Schelluinen bij Gorinchem. Diverse partners werken samen in dit door Europa gefinancierde H2-Share project, dat de ontwikkeling van zero-emissie vrachtvervoer als doel heeft. Met de start van deze eerste demo wordt een enorme stap gezet in de ontwikkeling van de zero-emissie zware vrachtwagenindustrie in noordwest Europa. Het voertuig gaat de komende tijd rijden in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk.

De testtruck van VDL is de eerste vrachtwagen die aan een praktijkproef op de weg wordt onderworpen. Het eerste transportbedrijf dat met de truck gaat rijden is Breytner uit Rotterdam. Zij gaan de truck inzetten voor het bevoorraden van een bekend meubelconcern. Deze proef zal drie maanden duren. Nadien gaat het waterstofvoertuig naar een van de andere partners in Europa. Om de waterstoftruck overal in Europa te kunnen inzetten heeft het Duitse bedrijf Wystrach een gebruiksvriendelijk en officieel goedgekeurd mobiel waterstof tankstation geleverd. Er is voldoende opslagcapaciteit voor waterstof aanwezig.

De proef met de 27-ton vrachtauto valt onder het H2-Share project dat wil aantonen dat de waterstoftechnologie inmiddels klaar is voor zwaar transport. Het moet een basis vormen voor de ontwikkeling van de zero-emissie vrachtwagenindustrie in noordwest Europa. Het project ontving 1,69 miljoen euro EU-subsidie via Interreg NWE en wordt gecoördineerd door WaterstofNet. WaterstofNet focust zich al meer dan tien jaar op de ontwikkeling van waterstof in de Benelux en was medeverantwoordelijk voor de eerdere projecten met vuilniswagens en vrachtwagens op waterstof in Europa.

‘Bij WaterstofNet voorzien we een grote rol voor waterstof in zware vracht toepassingen. Meer dan 4 jaren geleden zijn we in samenwerking met regionale partners begonnen met het ontwikkelen van Europese projecten met een focus op waterstof in zware vrachtwagens, ons daarbij richtend op demonstraties met industriële partners en het vergaren van praktische kennis. Wij geloven dat het overduidelijk is dat waterstoftechnologie sterke toekomstmogelijkheden biedt voor Europa’, aldus Adwin Martens, directeur van WaterstofNet.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl