• Home Slider01

Delft parkeergarage kopieCOMMENTAAR. Een twijfelachtige wereldprimeur in Delft. Daar is enkele maanden geleden een open parkeergarage opgeleverd die verboden is voor elektrische auto’s en auto’s op waterstof. Waar komt dat verbod plotseling vandaan? En is een parkeerverbod voor waterstofauto’s gerechtvaardigd als voertuigen op andere gassen gewoon naar binnen mogen? De redactie van Waterstof Magazine ging opzoek naar dit bijzondere besluit.

We beginnen bij de plaatselijke brandweer. Deze heeft geen eigen mailadres, maar blijkt te vallen onder de Veiligheidsregio Haaglanden. De eerste mail krijgen we onbestelbaar terug, de tweede ook. Dan maar even bellen met de alarmlijn. Het mailadres op de website blijk al lang niet meer te bestaan, we krijgen de nieuwe. De woordvoerder reageert pas na meerdere dagen: “Ik heb begrepen dat je het beste terecht kunt bij de gemeente Delft met je vragen hierover. Succes!”

Na een ‘hartelijk dank’ nemen contact op met de gemeente. “Dit is geen gemeentelijke parkeergarage. De garage ligt op de campus van de Technische Universiteit (TU). Dit is de pas opgeleverde garage van de TU op de locatie P Sports. Onze contactpersoon is Ingeborg van de TU Delft.”

Inmiddels zijn we tien dagen verder. We sturen het informatieverzoek door naar het opgegeven mailadres, maar dit blijkt niet te kloppen. Na onderzoek proberen we het opnieuw en er komt antwoord: “Allereerst excuses voor de late reactie. We hebben navraag gedaan bij de afdeling die heeft gewerkt aan de realisatie van het parkeergebouw. Dat verloopt in de huidige tijd allemaal per mail en kostte iets meer tijd.

Bij de vergunningverlening bleek dat de brandweer in de regio Haaglanden vanwege recente ervaringen nieuwe/extra vragen en bedenkingen had met betrekking tot de brandveiligheid. Dit heeft geleid tot extra brandveiligheidsmaatregelen in het gebouw en ook tot een parkeerverbod voor elektrische auto’s en waterstofauto’s. Deze auto’s moeten dus buiten het gebouw parkeren. Het levert geen parkeerprobleem voor de eigenaren op omdat er direct rondom het gebouw nog eens ca. 400 parkeerplaatsen liggen en er ook elders op de campus voldoende parkeerruimte beschikbaar is."

Er zo heeft de universiteit in Delft, waar ze toch heel erg druk zijn met waterstofontwikkelingen, de eerste parkeergarage ter wereld die verboden is voor BEV’s en FCEV’s. En hoe zat het ook alweer met de Nexo botsproef in Amerika? “Als het op veiligheid aankomt laten we bij Hyundai niets aan het toeval over. Neem de NEXO, de eerste in serie geproduceerde waterstofauto ter wereld. In Amerika zijn ze hartstikke onder de indruk van het veiligheidsniveau van deze SUV. Daar ontving de NEXO een zogeheten TOP SAFETY PICK+ award. Het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) kent deze onderscheiding alleen toe als een auto superveilig is.”  

Waarschijnlijk hebben ze in Delft de berichten hierover gemist.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl