• Home Slider01

Tilburg Bosch1De Duitse fabrikant Bosch gaat samen met het Zweedse PowerCell een fabriek opzetten voor de seriematige productie van brandstofcellen. Binnen twee jaar moet de productielocatie operationeel zijn en PEM-brandstofcellen produceren voor vrachtwagens en personenauto's. De twee bedrijven gaan de brandstofcellen en de productielijnen samen ontwikkelen.

Volgens Bosch biedt de brandstofceltechnologie op lange termijn veel kansen in de mobiliteit, met een marktgroei die loopt tot in de miljarden euro's. Tegen 2030 schat de Bosch dat tot 20% van alle elektrische voertuigen ter wereld op brandstofcellen zullen rijden. Vooral de markt voor bedrijfsvoertuigen zal snel groeien, mede omdat de CO2-emissieregels steeds strenger worden. Door meerdere brandstofcellen modulair te schakelen, willen beide bedrijven de hele markt bestrijken, van personenauto's tot zware vrachtwagens. 

Het Zweedse bedrijf PowerCell, gevestigd in Göteborg, heeft momenteel meer dan 60 werknemers in dienst en levert al prototypes van deze brandstofcellen voor gebruik in vrachtwagens en personenauto’s tot een vermogen van 125 kW. De focus lag tot op heden voornamelijk op grootschalige projecten in de maritieme sector met als doel deze technologie op grote schepen te implementeren. Daarnaast is het eind 2017 door Nikola Motors geselecteerd als belangrijkste leverancier van brandstofcellen voor pre-series voertuigen.

Bosch heeft van zijn kant een compleet assortiment componenten voor brandstofcellen, zoals luchtcompressoren, vermogenselektronica, regeleenheden en sensoren. Ook Bosch heeft zich verbonden met Nikola Motors, een bedrijf dat vanuit de Verenigde Staten de wereld wil voorzien van vrachtauto’s, bestelwagens en bussen op waterstof.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl