• Home Slider01

Yukon CanadaEen nieuwe kijk op een zeer populair voertuig in het koude noorden van Canada heeft de Yukon Innovation Prize van dit jaar gewonnen. Het idee van Stefan Weissenberg (links op de foto) voor een sneeuwscooter op waterstof, levert hem de hoofdprijs van 6.500 Euro op. De jaarlijkse wedstrijd wordt gehouden door het ministerie van Economische Ontwikkeling van de regio Yukon en het Yukon College. Het thema was dit jaar de klimaatdoelstellingen van de Verenigde Naties voor duurzame ontwikkeling.

In een interview in de regionale pers zegt Weissenberg dat het idee ontstond toen een vriend in Destruction Bay, een kleine gemeenschap aan de Alaska Highway bij het Kluane-meer, hem een ​​oude sneeuwscooter gaf die geen werkende motor had, maar verder in goede staat verkeerde. Geïrriteerd door het harde geluid van sneeuwscooters en ander voertuigen die hij hoort tijdens het skiën bij de Haines Pass, besloot Weissenberg het voertuig naar waterstof om te bouwen.

“Brandstofcellen presteren beter in koude omstandigheden dan gewone batterijen,” zegt de ontwerper. “Voertuigen op waterstof zijn zeer duurzaam, ongelooflijk betrouwbaar en hebben zeer weinig onderhoud nodig, omdat ze weinig bewegende delen hebben. Omdat we hier in zo'n koud klimaat leven, lange afstanden moeten afleggen en veel van ons onze voertuigen intensief gebruiken, zijn waterstofbrandstofcellen beter geschikt dan batterijen.”

Een van de grootste problemen waarmee Weissenberg kampt, is het vinden van een leverancier die hem de juiste maat brandstofcellen voor zijn toepassing kan leveren. “Fabrikanten lijken alleen brandstofcellen te maken voor drones met een zeer kleine vermogens tot twee kilowatt, of ze maken ze voor zware voertuigen van 60 tot 90 kilowatt. Een exemplaar van 30 kilowatt is bijna niet te vinden."

Weissenberg zegt dat hij oorspronkelijk van plan was deze zomer met de renovatie van zijn oude sneeuwscooter te beginnen, met als doel deze in de herfst operationeel te hebben. Het Corona-virus heeft er echter voor gezorgd dat hij vastzit in Whitehorse, terwijl zijn sneeuwscooter nog in Destruction Bay staat.

De droom van Weissenberg is om uiteindelijk een retrofittingbedrijf te starten, waar hij bestaande sneeuwscooters wil ombouwen naar waterstof. Maar hij hoopt ook te bewijzen dat waterstof zowel een schone als levensvatbare brandstof is voor de toekomst.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl