• Home Slider01

BrandstofcelHyPoint, een door durfkapitaal gefinancierd bedrijf uit Californië, claimt een nieuwe brandstofcel te hebben ontwikkeld die aanzienlijk goedkoper is dan de huidige brandstofcellen. Het bedrijf uit Menlo Park, aan de baai van San Francisco, werkt met een luchtgekoelde aandrijflijn voor brandstofcellen en creëert daarmee een aanzienlijk hogere energiedichtheid. Het nieuwe systeem overtreft, volgens oprichter en CEO Alex Ivanenko, de vloeistofgekoelde brandstofcelsystemen die worden gebruikt in auto's zoals de Toyota Mirai. Door deze ontwikkeling komt het gebruik van brandstofcellen in bijvoorbeeld de luchtvaart aanzienlijk dichterbij. Het eerste prototype is van de nieuwe brandstofcellen klaar en het bedrijf denkt over drie jaar brandstofcelsystemen te kunnen leveren voor een prijs van 100 tot 500 Euro per kilowatt, bij seriematige productie.

"Luchtvervoer stelt hoge eisen aan zowel specifieke kracht als vermogensdichtheid", zegt Sergey Shubenkov, hoofd van onderzoek en ontwikkeling bij HyPoint in Aviation Today, een magazine dat zich richt op de luchtvaart.  “Wij zijn van mening dat ontwikkelaars van de bestaande vloeistofgekoelde brandstofcellen niet in staat zullen zijn om deze barrières te overwinnen. Een vloeistofgekoelde aandrijflijn is te zwaar voor het gebruik in vliegtuigen. Wij komen met een systeem dat wel aan de eisen van de luchtvaart voldoet door het ontwerp van de brandstofcel-aandrijflijn te veranderen. Het idee is om het uitgangsvermogen van een luchtgekoelde brandstofcel te verhogen door de lucht in het systeem samen te persen. We plaatsen brandstofcellen in een luchtkanaal, waarin onder druk staande, bevochtigde en thermisch gestabiliseerde lucht wordt gecirculeerd. Deze uitvinding, die we een "turbo" luchtgekoelde brandstofcel noemen, zal het uitgangsvermogen van traditionele luchtgekoelde brandstofcellen met 2,5 keer verhogen zonder onnodige massa toe te voegen.”

De meeste brandstofcelsystemen die worden gebruikt om te vliegen, bijvoorbeeld in drones, worden gecombineerd met batterijen die vóór en tijdens de vlucht worden opgeladen om aan de piek in de stroomvraag bij het opstijgen en landen te voldoen. Brandstofcellen hebben net als batterijen nadelen. Batterijen geven een beperkte vliegtijd en brandstofcellen hebben een iets lagere vermogensdichtheid, wat zich in praktijk vertaalt in een beperkt laadvermogen. Vooral bij helikopers en drones is er maar beperkt ruimte aanwezig. Hypoint richt zich dan ook in eerste instantie op de toepassingsmogelijkheden in de luchtvaart.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl