• Home Slider01

Wörth Daimler fabriekTwee toonaangevende bedrijven in de bedrijfswagenindustrie, Daimler Truck AG en de Volvo Group onderzoeken de mogelijkheden om gezamenlijk vrachtauto’s met een brandstofcel te ontwikkelen. Door samen te werken denken de vrachtautofabrikanten de hoge onderzoekskosten beter te kunnen beheersen. Het is de bedoeling om brandstofcelsystemen te ontwikkelen, produceren en commercialiseren voor zware voertuigtoepassingen en andere toepassingen. Daimler zal al zijn huidige brandstofcelactiviteiten in de joint venture consolideren. De Volvo Group verwerft 50% in de joint venture voor een bedrag van ongeveer 600 miljoen Euro.

Door de krachten te bundelen zullen de ontwikkelingskosten voor beide bedrijven worden verlaagd en zal de marktintroductie van brandstofcelsystemen in voertuigen die worden gebruikt voor zwaar transport en langeafstandstoepassingen worden versneld. In het kader van de huidige economische neergang denken de fabrikanten dat samenwerking nog noodzakelijker is geworden om de doelstellingen van de Europese Green Deal te halen. De Europese Unie legt autofabrikanten zware milieueisen op.

De ondertekende, voorlopige overeenkomst is niet bindend. Een definitieve overeenkomst wordt verwacht in het derde kwartaal van 2020, als de verantwoordelijke mededingingsautoriteiten geen problemen zien in de samenwerking.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl