• Home Slider01

vrachtautoDe European Automobile Manufacturers Association roept de Europese Unie op om haast te maken met de uitrol van waterstoftankstations voor zware voertuigen. Om de klimaatdoelstellingen voor zwaar transport te halen moeten er meer vrachtauto’s op waterstof komen, maar er is geen dekkende tankvoorziening. De komende jaren moeten er tientallen H2-stations bijkomen, de jaren er na zelfs honderden.

De Europese Unie streeft er naar de CO2-uitstoot van zware voertuigen in 2030 met 30% te hebben verminderd. Berekeningen tonen aan dat, om dit doel te halen, er in 2025 minimaal 50 waterstoftankstations voor vrachtauto’s op de belangrijkste verkeersknooppunten moeten staan. Vijf jaar later moeten deze aantallen vertienvoudigd zijn tot 500.

Maar met waterstof alleen gaat het niet lukken. De vereniging die 16 Europese auto-, bestelwagen-, vrachtwagen- en busfabrikanten vertegenwoordigt, denkt ook dat er tegen 2030 ongeveer 200.000 batterij-elektrische vrachtwagens in de EU moeten rijden om de CO2-doelstelling voor dat jaar te halen. Om dit doel te bereiken, zou de verkoop van elektrische vrachtwagens de komende tien jaar met de factor 28 moeten toenemen. Vorig jaar werden er in Europa zo'n 700 middelgrote en zware batterij-elektrische voertuigen werden verkocht. Deze BEV’s hebben in 2050 zo’n 90.000 laadpunten nodig.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl