• Home Slider01

Londen bus1Waterstof moet een belangrijke bijdrage leveren aan het economisch herstel van het Verenigd Koninkrijk. Dat is het idee van Jo Bamfort, eigenaar van waterstofproductiebedrijf Ryse en Wrightbus, de Britse fabrikant van 's werelds eerste waterstof-dubbeldekkerbus. Bamfort is een erfgenaam van JCB, al tientallen jaren een zeer vooruitstrevende fabrikant van landbouwmachines en ziet enorme kansen in de nieuwe waterstofeconomie.

Bamford heeft deze week de plannen onthuld voor een, in het VK gebouwde vloot van 3000 waterstofbussen. “Waterstof is een ideale optie voor een regering die de Britse industrie op dit kritieke moment moet stimuleren en tegelijkertijd onze koolstofemissies en luchtvervuiling drastisch moet verminderen." De topman heeft zijn plannen inmiddels aan de verantwoordelijke ministers voorgelegd. Hij is van mening dat een spoedige introductie van waterstofbussen zal leiden tot een domino-transformatie van andere zware voertuigen, zoals vrachtwagens, treinen, schepen en zelfs ambulances en politieauto's. Dit zou het potentieel hebben om honderdduizenden geschoolde, groene banen in het hele land te creëren en te behouden.

“Broeikasgassen die vrijkomen bij transport zijn verantwoordelijk voor een derde van de totale koolstofemissies van het VK,” zegt Bamford. “Terwijl voertuigen op batterijen vaak nog wel geschikt zijn voor personenwagens, zijn batterijen ongeschikt voor zware vormen van transport. Er zijn ook groeiende zorgen over de grondstoffen voor accu’s en over de over de recyclingpercentages die momenteel lager zijn dan 5% in Europa en de VS.”

In de visie van Bamford zouden tegen 2024 3.000 waterstofbussen - ongeveer 10% van de totale vloot van het VK - door Britse steden moeten rijden. Deze voertuigen zullen alleen waterdamp afgeven en jaarlijks naar schatting 280.000 ton kooldioxide besparen, het equivalent om ongeveer 107.000 auto's per jaar van de weg te halen. Zijn bedrijf Ryse is bezig met de bouw van de eerste waterstofproductie-installatie in het VK aan de kust van Kent. Deze wordt aangedreven door een nabij gelegen offshore windpark en zal elektrolyse gebruiken om waterstof uit water te produceren. Bamford is van plan tegen 2025 nog vier waterstofcentrales te bouwen om alle 3.000 bussen van stroom te voorzien.

“We hebben al waterstofbussen in Londen, en later dit jaar komen daar 20 dubbeldekkers gebouwd door Wrightbus bij. Een bestelling uit Aberdeen is inmiddels geplaatst,” aldus Bamfort.

Hij heeft de regering gevraagd om 600 miljoen Euro, zo’n 10% van het National Bus Strategy Fund, opzij te zetten om de Britse waterstofindustrie te ontsluiten. Iets minder dan de helft moet gaan naar de opwek van groene waterstof en tankvoorzieningen. Het andere deel moet gebruikt worden om de aanschafprijs van dure waterstofvoertuigen deels te compenseren.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl