• Home Slider01

Vianen HyundaiImporteur van de Spek in Vianen heeft al tientallen orders ontvangen voor zware graafmachines op waterstof. Het bedrijf kondigde in februari aan dat fabrikant Hyundai deze machines gaat ontwikkelen en vanaf 2023 gaat leveren. De drie dochterondernemingen Hyundai Motor, Hyundai Construction Equipment en Hyundai Mobis werken binnen het nieuwe ontwikkelproject samen. De prijzen zijn nog niet bekend, maar toch heeft de Nederlandse importeur Van der Spek al zo’n 30 bestellingen genoteerd, meldt het bedrijf op haar site.

“De bestellingen van graafmachines met een brandstofcel komen van bedrijven die willen investeren in duurzaamheid en een toekomst zien voor waterstof als brandstof’, zegt Jan Nolles, directeur bij Van der Spek in Vianen. ‘Dat zijn grote bedrijven als van Mourik, Theo Pouw, Heijmans, GMB en Van Gelder, allen actief in het grondverzet en de wegenbouw’. Aannemingsbedrijf Van Gelder heeft zelfs getekend voor de koop van twee op waterstof aangedreven Hyundai grondverzetmachines. ‘Deze ontwikkeling biedt kansen voor Van Gelder om waterstoftechnologie in te zetten als duurzame brandstof of grondstof,’ aldus directeur Leendert Ripping op Bouwmachines.nl. ‘Deze kansen wil van Gelder verzilveren, om zo bij te dragen aan de versnelling van de energietransitie’. Het bedrijf werkt inmiddels met een Hyundai elektrisch aangedreven minigraver (foto). Deze wordt volop ingezet bij het project Betondorp in Amsterdam, maar als het om grotere vermogens bij zware machines gaat, is waterstof beter geschikt.

De machines op waterstof zullen wel aanzienlijk duurder zijn dan exemplaren op diesel. Uit ervaring, opgedaan in het openbaar vervoer met bussen en treinen op waterstof, blijkt dat de onderhoudskosten juist weer aanzienlijk lager zijn.

Dit jaar start Hyundai in Zuid-Korea eerst met de ontwikkeling van een vorkheftruck met een brandstofcel en tegen 2021 volgt er een prototype van een nieuwe, op waterstof aangedreven, graafmachine. Deze eerste exemplaren zullen uitvoerig worden getest, voordat ze tegen 2023 de commerciële markt op gaan, meldde Waterstof Magazine eerder.

Hyundai Motor zal verantwoordelijk zijn voor het ontwerpen van het waterstofbatterijsysteem voor de nieuwe voertuigen en het uitvoeren van prestatietests en kwaliteitscontroles op de vorkheftrucks en graafmachines op waterstof. Hyundai Construction Equipment is verantwoordelijk voor het ontwerp van de nieuwe bouwvoertuigen. Het consortium van drie Hyundai-dochters wil een wereldwijde standaard voor commerciële waterstofmachines ontwikkelen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl