• Home Slider01

Den haag werkbedrijfHet plan van de gemeente Den Haag om vijf auto’s van het veegbedrijf op waterstof te laten rijden, stopgezet. De kosten voor de ombouw van de voertuigen zijn zo hoog dat de landelijke overheid daarvoor geen subsidie wil geven, meldt de regionale Omroep West. Daarom ziet het stadsbestuur nu af van de waterstofplannen en gaat auto’s kopen die op CNG, samengeperst aardgas, rijden. Het betreffen hier geen veegauto’s, maar andere voertuigen van de dienst.

De auto’s werden door de gemeente tot nu toe bij een commercieel bedrijf geleased. Met het aflopen van het contract ontstond bij het college van burgemeester en wethouders het idee om het wagenpark van de gemeente te verduurzamen en zelf tot de aankoop van milieuvriendelijke voertuigen over te gaan. De nieuwe voertuigen op diesel moeten dan, voordat ze in gebruik worden genomen, worden omgebouwd naar waterstof. Maar deze laatste stap blijkt fors duurder dan oorspronkelijk gedacht. Twee jaar geleden werden de ombouwkosten geschat op 60.000 euro per voertuig, in praktijk blijken de waterstofvoertuigen 210.000 euro te kosten. Dat vindt de gemeente te veel, mede omdat de landelijke overheid slechts 37.500 euro subsidie per voertuig wil verstrekken. Het gemeentelijke veegbedrijf was van plan met vijf auto’s op waterstof te gaan rijden.
Waterstof tanken in Den Haag is geen probleem. Groene waterstof kan in de stad getankt worden bij BP Kerkhof. Daarvan maken ook de 50 waterstof-taxi’s in de stad gebruik.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl