• Home Slider01

Brandstofcel BoschHet Duitse bedrijf Bosch wil de komende jaren de ontwikkeling van brandstofcellen versnellen. Productielijnen worden gereed gemaakt en in 2022 moeten de eerste brandstofcellen voor auto’s op de markt worden geïntroduceerd. Bosch werkt hierin samen met het Zweedse Powercell.

Het belang van waterstof voor de energietransitie is nog eens extra benadrukt bij de presentatie van de jaarcijfers van het wereldwijde concern. Bosch, groot toeleverancier van de auto-industrie, verwacht dat in 2030 één op de acht nieuwe vrachtauto’s zal rijden op waterstof. Van deze enorme groeimarkt wil Bosch optimaal profiteren.  

Maar Bosch ziet ook een grote toekomst voor elektriciteitsproductie op basis van waterstof. Samen met Ceres Power werkt het bedrijf aan een systeem met stationaire brandstofcellen. Hiermee kan stroom worden geleverd aan grootverbruikers als datacentra van techbedrijven. Bosch schat dat de marktomvang van brandstofcelcentrales in 2030 meer dan 20 miljard euro zal bedragen. De komende jaren moeten de waterstof-branche opschalen van ‘veldtesten’ naar een reële economie, om zo een bijdrage te kunnen leveren aan de internationale ambitieuze klimaatdoelstellingen.

De komende jaren wil Bosch ook doorgroeien naar marktleider in de elektromobiliteit. Daartoe investeert het bedrijf ongeveer 100 miljoen euro in de productie van elektrische aandrijfsystemen voor voertuigen in haar fabrieken in de Duitse steden Eisenach en Hildesheim.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl