• Home Slider01

Tram ChinaSafang, een dochteronderneming van China South Rail Corporation, claimt de eerste passagierstram ter wereld op waterstof ontwikkelt te hebben. Het totale ontwikkelproces van het voertuig dat voor de volle 100% op waterstof rijdt, duurde twee jaar. De tram haalt een topsnelheid van 70 km per uur en kan maximaal 380 passagiers vervoeren. Na drie minuten tanken kan het voertuig weer 100 km rijden.

De trams zijn bedoeld voor stedelijk passagiersvervoer en wijken daarmee sterk af van de levendige oranje regionale treinen op waterstof die de afgelopen maand in China werden onthuld. Deze zijn treinen zijn ontworpen voor personenvervoer over grotere afstanden met hogere snelheden, trams zijn bedoeld voor de binnenstad. De Chinese steden hebben dringend behoefte aan systemen voor personenvervoer die niet bijdragen aan de dikke smog-laag boven de stad.

Groot zal de binnenlandse markt voor trams op waterstof niet zijn. Slechts zeven Chinese steden hebben een spoorwegnetwerk in de straten met een gezamenlijke lengte van 133 km. Ontwerper en fabrikant Sifang blijft echter optimistisch, de druk om over te schakelen maar schoon vervoer is groot.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl