• Home Slider01

Branddstofcel SinoHytec Toyota insideZuid-Korea gaat het brandstofcelsysteem dat wordt gebruikt in de Hyundai Nexo exporteren naar het buitenland. In eerste instantie kan de Amerikaanse en de Europese markt van de het systeem profiteren. Dit is voor het eerst dat Zuid-Korea de technologie exporteert. Het ministerie van Handel, Industrie en Energie heeft de afgelopen week de aanvraag voor technologie-export van Hyundai Motor van een brandstofcelsysteem voor waterstofauto's goedgekeurd.

Tot op heden vielen 69 technologieën, waaronder het waterstofbrandstofcelsysteem, onder de noemer “nationale kerntechnologieën.’ Om deze technologieën te mogen exporteren, moeten bedrijven eerst goedkeuring van de overheid krijgen die in overeenstemming is met de relevante wetgeving. Het ontwerp en de montagemethoden van de H2-systemen lopen voorop in de huidige technologie, die alleen Hyundai Motor, Toyota en enkele andere bedrijven beheersen. De waarde van het systeem zal naar verwachting flink stijgen zodra de vraag naar waterstofauto's toeneemt.

Hyundai Motor is van plan via Cummins, een Amerikaanse fabrikant van dieselmotoren, kernonderdelen van waterstofvoertuigen, zoals waterstofbrandstofcellen en motoren, te leveren aan de Amerikaanse automarkt. Het bedrijf heeft ook toestemming gekregen om waterstofbrandstofceltechnologie te delen met een Europese autofabrikant. Hiermee wordt de Europese markt betreden.

Het Japanse Toyota maakte de stap richting export van alleen de brandstofcel al een jaar geleden. In China rijden inmiddels de eerste bussen van de Foton Motor Group en SinoHytech rond met een brandstofcel van Toyota inside (foto).

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl