• Home Slider01

Dresden H2 tankMet de start van het ‘Decennium van waterstof’ dat begin 2020 door de Hydrogen Council is uitgeroepen, is een eerste creatief idee gelanceerd. Het Institute of Lightweight Engineering and Polymer Technology (ILK) van de Technische Universiteit van Dresden komt met een belangrijke bijdrage aan de waterstofopslag in voertuigen. Geen grote ronde tanks, maar platte tanks bestaande uit een serie compacte buizen.

Het idee is gepresenteerd binnen het BRYSON-project dat zich richt op ruimtebesparende waterstofopslag en optimale bruikbaarheid. Het project wordt gefinancierd door het landelijke ministerie van economie en energie. Het projectconsortium, bestaande uit BMW AG, ILK, Leichtbauzentrum Sachsen GmbH, WELA Handelsgesellschaft mbH en de Hogeschool van München, heeft tot doel nieuwe soorten waterstofdrukopslagsystemen te ontwikkelen. Deze moeten zo zijn ontworpen dat ze gemakkelijk in universele voertuigarchitecturen kunnen worden geïntegreerd. Het project richt zich daarom op de ontwikkeling van waterstoftanks met een plat design.

Het eerste resultaat zijn ketelvormige geketende buisvormige opslagtanks, die met vlechtprocessen worden vervaardigd uit halffabricaten van thermoplastische vezelcomposieten. Het gebruik van zeer productieve vlechttechnologie biedt de mogelijkheid om de productiekosten van waterstoftanks voor brandstofcelvoertuigen te verlagen en het concurrentievermogen te verbeteren in vergelijking met elektrische voertuigen op batterijen. Het gebruik van half afgewerkte thermoplasten maakt het ook mogelijk om de tankconstructies na gebruik gemakkelijk te recyclen, waardoor het algehele ecologische evenwicht verder wordt verbeterd.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl