• Home Slider01

Apeldoorn waterstofbusDe twee bussen op waterstof van het Arnhemse bedrijf Hymove functioneren naar volle tevredenheid. Dat melden leverancier Hymove en ov-bedrijf Keolis, na een proefperiode van anderhalf jaar, van september 2018 tot maart 2020. De bussen rijden dagelijks vanuit Apeldoorn over de Veluwe naar Amersfoort, Harderwijk, Ede, Barneveld en Zwolle. De techniek in de bussen is ontworpen door het Arnhemse bedrijf HyMove.

Vervoerder Keolis rijdt al vanaf 2017 met een waterstofbus in de dienstregeling. In juni 2018 kwam er een tweede waterstofbus bij. Gedurende die hele periode waren de bussen continu inzetbaar omdat ze nauwelijks onderhoud of reparaties vergen. Het waterstofverbruik is laag. Dankzij het lage verbruik en de lage onderhoudskosten zijn de gemiddelde kilometerkosten vergelijkbaar met bussen die op diesel of aardgas rijden, maar de waterstofbussen zijn nul-emissie bussen. Zowel de passagiers als de chauffeurs vinden de bussen zeer comfortabel.

René Nekkers, concessiemanager bij Keolis: "De bussen voldoen prima en wij zien vooral voor de lange afstanden een goede toekomst voor waterstofbussen. De bussen hebben een actieradius van 460 kilometer en rijden per dag tussen de 270 en 440 kilometer. De inzet in de dienstregeling is bedoeld om meer praktijkervaring op te doen met het rijden, tanken en onderhouden van waterstofbussen.”

De brandstofcelsystemen in de beide bussen zijn afkomstig van het Arnhemse bedrijf HyMove, dat deze systemen ontwikkelt en produceert. In de praktijk hebben de brandstofcelsystemen in de Keolis-bussen bewezen zeer efficiënt en betrouwbaar te zijn. Het verbruik is 6,1 kg waterstof per 100 km, 30 procent minder dan bij waterstofbussen met systemen van andere leveranciers. De bussen zijn 96 procent van de tijd inzetbaar. De gemiddelde kosten per kilometer zijn vergelijkbaar met die van diesel- en aardgasbussen.

Door de inzet in de dienstregeling is Keolis tot de conclusie gekomen, dat de waterstofbussen met HyMove-brandstofcelsystemen probleemloos in het openbaar vervoer kunnen worden gebruikt. Dankzij hun flexibele inzetbaarheid hoeft de dienstregeling niet te worden aangepast en door hun hoge actieradius en korte tanktijden zijn de waterstofbussen een prima alternatief voor diesel- of CNG-bussen, en met als grote verschil dat er geen uitstoot van schadelijke uitlaatgassen is.

Het project met de waterstofbussen is onderdeel van de OV-concessie voor de Veluwe. Bij het project zijn OV-bedrijf Keolis, ZETT, HyMove en de provincie Gelderland betrokken. ZETT is een leasemaatschappij voor waterstofbussen voor het openbaar vervoer. Het bedrijf regelt de beschikbaarheid van de twee waterstofbussen tegen een vaste prijs per kilometer inclusief service, onderhoud en waterstofverbruik. HyMove is de leverancier van de brandstofcelsystemen, terwijl de provincie Gelderland zorgt voor de financiële en publieke ondersteuning.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl