• Home Slider01

Hyundai nexo motorKunnen auto’s op waterstof zonder gevaar worden gerepareerd in bestaande autowerkplaatsen? Of moeten procedures, gebouwen of materialen worden aangepast? Die vraag stelde Automobiel Management aan importeurs van waterstofauto’s in Nederland. ‘Wettelijke richtlijnen zijn er nog niet, dus voorlopig is dit heel leuk om te doen. We zijn echt lekker aan het pionieren!’

Vrijwel de hele auto-industrie is al jaren bezig met de ontwikkeling van auto’s met een brandstofcel. Hierin wordt waterstofgas in contact wordt gebracht met zuurstof, waardoor elektriciteit vrijkomt. Deze stroom drijft vervolgens de elektromotoren aan, het enige product dat uit de uitlaat komt is zuiver water. Door grote groepen mensen die zich onvoldoende in verschillende brandstoffen hebben verdiept wordt waterstof gezien als een gevaarlijk product. Geheel ten onrechte, veiligheidstesten en botsproeven in de Verenigde Staten hebben aangetoond dat de waterstofauto Hyundai Nexo tot de veiligste auto’s ter wereld behoort. De hogedruktanks zijn zeer stevig en goed beveiligd. En als er dan toch waterstof vrijkomt stijgt dat op met ongeveer 14 meter per seconde. Vloeibare brandstoffen daarentegen lekken naar onderen en kunnen daar gemakkelijk ontbranden. Bij een werkplek voor waterstofauto’s is een goed afzuigsysteem aan het plafond dan ook een belangrijk item.

Via het waterstofplatform en onder meer de RAI en de NEN zijn inmiddels werkgroepen opgezet, om één en ander voor heel Nederland zoveel mogelijk identiek te regelen. De huidige twee automerken met waterstofauto’s, Hyundai en Totoya, maken hier deel van uit. Leon Gordijn, Services Manager van Hyundai Motor Nederland in Automobiel Management: “Wanneer een Hyundai-dealer wil gaan werken met waterstof, beschikken wij over een stappenplan dat moet worden doorlopen. Om te beginnen moet er een ‘Explosie Veiligheid Document’ (EVD) worden opgesteld door een gecertificeerde veiligheidsdeskundige, waarin vastligt wat er echt nodig is en op welke punten de werkplaats eventueel moet worden aangepast. Een volgende stap is training van het dealerpersoneel dat hiermee te maken krijgt. Hiervoor hebben we in Sassenheim een nieuwe trainingsruimte beschikbaar.’

 ‘Wat ook belangrijk is’, gaat technisch specialist Marco de Vos verder, ‘is dat zowel de motor van die ventilator, maar ook bijvoorbeeld de bediening van de brug is uitgevoerd met vonkvrije motoren. Het laatste wat je wilt is dat een minimale vonk dat gas laat ontbranden. Voor zo’n hele installatie is uiteindelijk een NEN-certificering nodig’.

‘Voorlopig hebben we zes waterstof gecertificeerde Hyundai-dealers in het land’, zegt Leon Gordijn. ‘Van der Linden in Zoetermeer, Herwers in Arnhem, Groenewold & Dijkhuizen in Delfzijl, Oostendorp in Helmond, Barten in Amsterdam en H-point in Dordrecht. Dat zijn dealers die op strategische plekken zitten of zelf al heel actief zijn op H2-gebied. Intussen is er ook een schadeherstelbedrijf gereed. Autoschade Waddinxveen is volledig gecertificeerd om schades aan Hyundai waterstofauto’s te herstellen’.

Meer interesse? Het hele artikel leest u dij de collega's van Automobiel Management via deze link.

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl