• Home Slider01

Wieringermeer windmolenNederland krijgt zijn eerste waterstofwindmolen. In de Wieringermeer, op het ECN Windturbine Testveld, bouwt het bedrijf Lagerwey uit Barneveld een windmolen met een piekcapaciteit van 4 megawatt die direct wordt aangesloten op een elektrolyser. De afgelopen week hebben initiatiefnemer Hygro en windturbineleverancier Enercon een overeenkomst getekend. Triodosbank en Meewind stappen elk voor een niet nader genoemd bedrag in het project, dat de waterstofeconomie in Noord-Holland een flinke duw in de rug moet geven. De waterstofwindmolen maakt integraal onderdeel uit van ‘Duwaal’, een initiatief met o.a. ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland noord en verschillende (transport)bedrijven, om regionaal de afzet van waterstof te ontwikkelen.

Een waterstofmolen is een windturbine waarbij een elektrolyser direct bij de bron wordt aangesloten op de groene stroom. Door geen gebruik te maken van het landelijke netwerk, kunnen omzettingen van gelijkstroom naar wisselstroom worden voorkomen en wordt zeer efficiënt groene waterstof geproduceerd. De windturbine is naar verwachting in het tweede kwartaal van 2021 operationeel. Bij dit eerste project zijn windturbine en de elektrolyse nog fysiek gescheiden, maar wel al op elkaar afgestemd. ‘De electrolyser komt niet zoals eerder gemeld in de voet van de windmolen te staan, maar er direct naast en heeft een capaciteit van 2 MW,’ zegt Bastiaan Bor van Lagerwey tegen Waterstof Magazine. ‘Dat betekent dat er jaarlijks ongeveer 300.000 kilo zeer zuiver waterstof wordt geproduceerd voor een prijs van ongeveer 3 á 3 Euro per kilo. Daar komen nog wel kosten bij om de waterstof op druk te brengen, op te slaan en te transporteren.’

Volgens de initiatiefnemers achter Hygro kunnen de omzettingsverliezen bij de productie en het gebruik van groene waterstof veel lager uitvallen dan tegenstanders van de waterstoftechnologie suggereren. Zeker als ook de transportkosten en bijbehorende verliezen van offshore windstroom worden meegenomen in de vergelijking. Daarnaast draagt het ook bij aan de ontlasting van het elektriciteitsnet dat in de regio toch al is overbelast. 

Hygro is ook een van de stuwende krachten achter ‘Duwaal’ dat als doel heeft om binnen de regio vijf waterstoftankstations te bouwen die honderd vrachtwagens kunnen voorzien van brandstof. Zoals Waterstof Magazine eerder meldde zal het eerste station worden gerealiseerd in Alkmaar. Volgens een woordvoerder van Hygro kan de waterstofmolen brandstof leveren voor zo’n 40 streekbussen bij normaal gebruik van ongeveer 7 kilo H2 per 100 km en rijafstand van 100.000 km per jaar.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl